TOP

Steeds meer winkels op zondag open, Comma opent winkel in Nieuwegein en mogelijke doorstart voor Fresh!

Het aantal gemeenten waarin winkels op zondag open mogen is gestegen van 60% in 2016 naar 68% nu. Verschillende partijen hebben interesse in een doorstart met het failliet verklaarde Fresh! Collection en Fabienne Chapot lanceert een speciale collectie voor de Pride Amsterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 17 juli 2018.

7 dagen per week winkelen steeds normaler

In 68 procent van de gemeenten mogen de winkels elke zondag open. Dat is een groei van 13 procent ten opzichte van 2016. Toen mochten de winkels in 60 procent van de gemeenten 7 dagen per week open. Het ziet er naar uit dat in nog eens 30 gemeentes verruiming van de zondag-openstelling op stapel staat. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. Directeur Sander van Golberdinge spreekt van een heel mooie ontwikkeling zou in de overige gemeenten ook graag een bredere winkelopeningstijden-regeling zien. Winkeliers mogen alleen op zondagen, feestdagen en in de avond van Goede Vrijdag en 24 december open als de gemeente daar toestemming voor geeft. Dat is steeds vaker het geval. Bijna één op de vier gemeentebesturen heeft nieuwe plannen met de winkeltijden. Hiervan opteert 43% voor het versoepelen van de winkeltijden.

Hema overhoop met franchisers

Hema ligt al een tijdje in de clinch met zijn franchisenemers over het aanpassen van de contractuele afspraken. Met name over de kosten en de opbrengsten van de onlineverkopen. Zo zou een te groot deel van de inkomsten van de webshop wegvloeien naar de franchisenemers. Deze week laaide de discussie weer op na een pittige brief van Hema aan VAB, de belangenvereniging van Hema-franchisenemers. Dat schrijft het Financieele Dagblad. In de brief staat dat de rol van de ondernemers ‘binnen het huidige retaillandschap als zeer problematisch wordt ervaren’, met een negatief toekomstperspectief voor de keten als gevolg. Verder wordt geschreven over een in toenemende mate contraproductieve en bezwarende samenwerking en over jarenlange verregaande verharding, voortdurende tegenwerking en juridisering van de onderlinge verhoudingen. Volgens Hema heeft VAB zich als gesprekspartner definitief gediskwalificeerd. De belangenvereniging staat nog steeds open voor overleg. Hema wil in de media niet reageren op de commotie. Vorige maand haakte Core Equity als verkoper van Hema af omdat de investeerder niet kon leven met de franchisecontracten.

Comma opent winkel in Nieuwegein

Vrouwenmodemerk Comma opent op 23 augustus een winkel in Nieuwegein. Het wordt de derde winkel in Nederland van het merk, dat eerder dit jaar al winkels opende in Breda en Nijmegen. De nieuwe winkel meet 120 vierkante meter verkoopvloer en gaat de collectie van Comma en van de tweede lijn Comma Casual Identity verkopen. Comma is een dochtermaatschappij van de Freier Group, waar ook s. Oliver onder valt. De groep kondigde begin dit jaar al ambitieuze expansieplannen aan voor beide merken. Belangrijk daarbij is de verticalisering van de samenwerking met franchise- en wholesalepartners, nieuwe samenwerkingen met online partners en investeringen in de eigen webshops.

Care Label Project

Vijf Nederlandse modemerken partner Care Label Project

In het voorjaar van 2017 lanceerde AEG in samenwerking met de Europese mode-industrie het Care Label Project om aandacht te vragen voor een meer duurzame manier van wassen en een betere zorg voor kleding. Door de handen ineen te slaan met de modeindustrie wil AEG consumenten inspireren, informeren en ondersteunen in de manier waarop er voor kleding gezorgd wordt. Het is een tegenreactie op de fast fashion mentaliteit die er voor zorgt dat 90% van alle kleding eerder wordt weggegooid dan nodig. Bovendien wordt maar liefst 70% van onze kleding weggegooid vanwege kleurslijtage en door het krimpen of uitrekken van de was door verkeerde wasgewoonten. Inmiddels zijn er vijf duurzame Nederlandse modemerken aangesloten bij het project: Afriek, DOTT., Hempje, Dutchess en Jonathan Christopher. Zij nemen het Care More waslabel op in hun kleding, wat de consument oproept om minder vaak en minder warm te wassen en de stomerij zoveel mogelijk te mijden. 

Doorstart Fresh! Collection?

Nadat Fresh! Collection uit Naarden op 13 juni failliet werd verklaard, hebben zich verschillende partijen gemeld voor een doorstart, is te lezen in het eerste faillissementsverslag van de curator. Fresh! Collection werd in 2012 opgericht door Denise Krul en verkocht kledingcollecties (Fresh! Fashion) en interieurtextiel (Fresh! Home). Tijdloze ontwerpen en comfortabele stoffen staan centraal. Het merk heeft een zeventigtal verkooppunten in Nederland, plus een eigen webshop. Hoewel de omzet van het bedrijf de afgelopen jaren steeg, was het bedrijf verlieslijdend. Volgens het faillissementsverslag stonden de verkoopprijzen vanwege concurrentie onder druk en liepen de inkoopprijzen juist op, met als gevolg lagere marges. Daarbovenop kwam de tegenvallende verkoop van de zomercollectie 2018. Er bleken toen te weinig liquide middelen om de productie van de herfst-wintercollectie 2018-2019 te financieren. Daarop moest het bedrijf het faillissement aanvragen. De curator probeert nu een doorstart te realiseren en is in gesprek met diverse geïnteresseerde partijen.

Smiley X Moschino

Catwalkbeeld: Smiley x Moschino. Hoofdfoto: Smiley x Ami Paris.

Make Fashion Smile

Vandaag (dinsdag 17 juli) is het World Emoji Day, dat de invloed en revolutionaire kracht van Smiley’s en Emoji’s moet benadrukken. De Smiley bestaat al sinds 1972, maar in 1997 ontstond de Smiley-taal toen Nicolas Loufrani, zoon van de maker van de eerste Smiley, de mogelijkheid zag om de Originele Smiley te digitaliseren. “Mijn idee voor Smiley’s was simpelweg om een nieuwe, universele taal te creëren die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk was. Ongeacht leeftijd, taal, geslacht, ras of religie.” Zijn bedrijf The Smiley Company heeft ontelbare internationale samenwerkingen opgezet met modebedrijven als Castelbajac, Moschino, Moncler, Fendi, Lee, Supreme, Palladium, Ami Paris, Zara en Primark.

Fabienne Chapot Dare to Love

Pride-collectie Fabienne Chapot

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Fabienne Chapot lanceert deze maand de ‘Dare to Love’ collectie, met het oog op de aankomende Pride Amsterdam (van 18 juli tot 6 augustus). Met de ‘Dare to Love’ campagne daagt het merk iedereen die vrijuit lief kan hebben uit om op te staan voor degene die dat niet kunnen. In de campagne staan drie verschillende verliefde stellen centraal: modejournaliste Stephanie Broek met haar vriend Younes Ouazzani, ondernemer en columnist Martijn Nekoui met zijn vriend Tim van der Toorn en model en fotografe Dorith Mous met haar vriendin Courtney McLellan. Hun liefde werd geportretteerd in de Dare to Love collectie door fotografe Nicky Onderwater. De collectie bestaat uit herkenbare items uit de ready-to-wear collectie met een handgeschilderde Rainbow-print, waaronder de Mila dress, Gina blouse en een T-shirt voor vrouwen en mannen. De Dare to Love collectie is sinds 12 juli en tot 5 augustus 2018 verkrijgbaar in de eigen winkels en de webshop van Fabienne Chapot én bij De Bijenkorf in Amsterdam.