TOP

Startup: webshop FashionExclusive.nl uit Utrecht [interview]

Ze zijn er nog steeds, dappere ondernemers die een eigen modezaak of webshop starten. Eveline Maas begon dit jaar de vrouwenmodewebshop FashionExclusive.nl: "Ik heb wel gemerkt dat de modebranche soms nog wat huiverig is voor webshops."

Op 4 februari 2014 is de modewebshop FashionExclusive.nl gelanceerd. Eigenaar Eveline Maas vertelt Textilia over het oprichten van de webshop en het verloop van de eerste maanden.

Hoe is het gegaan sinds de lancering?

“Tot nu toe verloopt alles goed. Ik mag iedere dag bestellingen inpakken. In het begin waren het vooral vrienden en familie die producten bestelden, dan moet je natuurlijk nog bekendheid creëren. Maar inmiddels is de webshop bij meer mensen bekend. Ik heb advertenties via Google en ik stuur nieuwsbrieven. Daarnaast staan we ook op Fashionchick.nl. Zo moet je toch de naamsbekendheid vergroten.”

Wanneer is het idee voor FashionExclusive.nl ontstaan?

“Rond mei 2013 bedacht ik het concept en negen maanden later werd de webshop gelanceerd. In de periode dat het idee voor FashionExclusive.nl ontstond begon ik bij JeansCentre, waar ik nu nog steeds vier dagen in week werk. Daar verzorg ik de e-commerce voor de webshop. Ik bedenk acties en strategieën om meer traffic naar de webshop te genereren. Ik heb van begin af aan duidelijk gemaakt dat ik de ambitie had om een eigen webshop te beginnen en dat is gelukkig nooit een probleem geweest. De ervaring die ik daar opdoe kan ik weer verwerken in FashionExclusive.nl.”

Waarmee onderscheidt FashionExclusive.nl zich van andere modewebshops?

“FashionExclusive.nl is een belevingswereld voor fashionseekers. Hier raak je niet verdwaald tussen 80.000 merken. Ik richt me op een paar merken, waardoor ik beter in kan spelen op nieuwe trends, en ik zorg voor een mooie beleving door middel van goede foto’s. Webshops hebben vaak een enorm assortiment en bij zo´n groot aanbod is een goede vertaling naar trends niet echt mogelijk. De doelgroep van FashionExclusive.nl is de modebewuste vrouw tussen de 25 en 45 jaar oud met een voorliefde voor betaalbare kwaliteitskleding. Wat me opvalt is dat mensen steeds meer willen weten van fashion en dat wil ik ook verwerken in de webshop door de verhalen achter collecties te vertellen.”

Hoe verliep het ontwikkelingsproces van de webshop?

“Alles liep op rolletjes eigenlijk. De lancering was uiteindelijk een maand later dan gepland, maar verder waren er geen problemen. Als je een webshop begint moet je jezelf eerst afvragen wat jou anders maakt dan alle anderen. En je hebt kapitaal en een expert nodig om te webshop te bouwen.”


Hoe toegankelijk is de modebranche voor nieuwe webshops?

“Ik heb wel gemerkt dat de modebranche soms nog wat huiverig is tegenover webshops. Vaak willen ze eerst de webshop zien, maar ja, ik heb wel merken nodig! Anders zit je met een lege webshop. Het is belangrijk dat je goed voorbereid bent als je naar een leverancier gaat. Ik had zelf een presentatie over de webshop, dat werkte heel goed.”


Wat staat er nog op de planning?

“Je blijft altijd bezig met dingen verbeteren. Ik wil de webshop uitbreiden met nog meer content en foto’s. Vier weken geleden hebben we een fotoshoot gedaan met samples voor de herfst- en wintercollectie. Met goede foto’s creëer je een eigen identiteit. In een webshop verkoop je in principe foto’s en geen producten. FashionExclusive.nl wordt steeds completer met meer unieke producten en merken. En hopelijk ook meer omzet.”

Wat zijn je verwachtingen voor de rest van 2014 voor FashionExclusive.nl?

“Dat is nu nog lastig in te schatten, de webshop is pas vrij recent online gegaan. Maar ik hoop dat ik nog meer bestellingen mag gaan inpakken. Eerst moeten de operationele kosten worden terugverdiend. Aan het eind van het jaar moet blijken of het rendabel is om door te gaan met FashionExclusive.nl.”

Verkrijgbaar op FashionExclusive.nl

In de webshop zijn twee Nederlandse merken verkrijgbaar: Articles en Jacky Luxury. Daarnaast worden ook de Deense merken Ichi en mbyM aangeboden. Kijk voor meer informatie op www.fashionexclusive.nl

.
Ben jij ook recent een modewinkel of -webshop begonnen en wil je graag je ervaringen delen? Meld je dan nu aan via redactie@textilia.nl.