TOP

Runnersworld presenteert nieuw winkellogo

Runnersworld-ondernemers uit het hele land kwamen maandag 1 februari samen in de showroom van Euretco in het Brandboxx Sports Business Center in Leusden. De dag stond naast de gebruikelijke gezamenlijke inkoop van hardloopartikelen in het teken van de officiële presentatie van het nieuwe Runnersworld-logo en de campagne 'Onze lopers'.

Karin van Rijswijk, verantwoordelijk voor de marketing van Runnersworld, vertelt dat het uit moderniseringsoogpunt tijd was geworden voor een nieuwe logo voor de hardloopketen. Om de leesbaarheid van het winkelmerk op de kleding te vergroten heeft Euretco het Rotterdamse reclamebureau Wave Communications gevraagd om tevens een compact beeldmerk te ontwerpen. “Het nieuwe Runnersworld-logo en RW-beeldmerk zijn duidelijk leesbaar en stralen snelheid en beweging uit door de gekantelde letters en dynamische streep. De kleurcombinatie blauw, wit en antraciet geven het nieuwe logo en beeldmerk de frisse, sportieve uitstraling die bij ons past.”

Enthousiaste reacties

Voordat het nieuwe Runnersworld-logo en RW-beeldmerk onder het genot van een glas champagne definitief aan de ondernemers werden gepresenteerd, heeft Euretco eerst een consumentenonderzoek laten uitvoeren. Karin: “Dat onderzoek bleek erg waardevol. Aan de hand van de uitkomsten hebben we bijvoorbeeld nog een kleine kleuraanpassing gedaan. Nu ademt het nieuwe logo 100 procent de sfeer van Runnersworld.”

Dat vinden ook de 24 Runnersworld-ondernemers, die tijdens de inkoopdag in Leusden zonder uitzondering enthousiast reageerden op het nieuwe logo. “We hebben tijdens de presentatie zoveel mogelijk toepassingen laten zien om een idee te geven hoe het logo er bijvoorbeeld uit komt te zien op de winkelpui, op personeelskleding, tassen, evenementenbogen, finishvlaggen, in het winkelinterieur, in ons huismagazine Run & Read, enzovoort”, zegt Karin. “In een spontane brainstormsessie bedachten de ondernemers vervolgens allerlei aanvullende toepassingen voor het beeldmerk. Het is mooi om te zien hoe onze nieuwe uitingen meteen door de ondernemers werden omarmd.”

Tijdloos winkelinterieur

Het nieuwe Runnersworld-logo en RW-beeldmerk worden dit jaar gefaseerd ingevoerd. Formulemanager Damy Rutjes geeft aan dat het nieuwe logo eigenlijk een voortvloeisel is van de aankomende opfrisbeurt van het winkelinterieur van de Runnersworld-winkels in Nederland. “We hebben Studio Schoot vorig jaar opdracht gegeven om eens kritisch naar het kleur- en materiaalgebruik in onze winkels te kijken om te zien of er, gezien de ontwikkelingen in de retail, aanpassingen nodig waren. Dat doen we wel vaker om te kijken of we nog steeds op de goede weg zitten.”

Op enkele verplichte elementen na – meeting point, schoenenkasten, hardloopbaan, meetapparatuur en instore communicatie – kreeg het ontwerpbureau uit Oirschot vrij spel. “Ze kwamen met een geweldig concept dat uitgaat van de twee werelden waarin mensen hardlopen: de stad en de natuur”, zegt Damy. “Dat leverde een nieuwe winkelsituatie op met aan de ene kant een tijdloze, stadse  uitstraling door bijvoorbeeld een vloer in antracietkleur. Aan de andere kant is er ruimte voor speelse, houtachtige elementen. Uiteraard blijven we werken met kopplaten van de collectie, waar mogelijk aangevuld met grote running visuals.” Voor het nieuwe interieur is Runnersworld Breda van Jos Koniuszek als uitgangspunt genomen. Nieuw te openen Runnersworld-winkels gaan meteen mee in het nieuwe concept. Bestaande winkels zullen gaandeweg volgen.

‘Onze lopers’

Naast het logo, beeldmerk en interieur kregen de Runnersworld-ondernemers op 1 februari ook nog een voorproefje van de nieuwe campagne ‘Onze lopers’. “Onze ondernemers zijn – net als onze klanten – stuk voor stuk fanatieke hardlopers en met al hun kennis en ervaring de drijvende kracht achter Runnersworld. Zij zijn als het ware de verpersoonlijking waar wij als formule voor staan, zodat we daar graag iets mee wilden doen. Zo zijn we tot de campagne ‘Onze lopers’ gekomen”, legt Karin uit. Alle aanwezige ondernemers werden tijdens de inkoopdag in Leusden in een tijdelijke ‘studio’ op de foto gezet om zelf te kunnen fungeren als campagnebeeld. “De mogelijkheden van deze campagne zijn oneindig. We kunnen onze ondernemers – ‘onze lopers’ – zo in allerlei verschillende uitingen advies en trainingstips laten geven, nieuwe collecties laten presenteren of actiematig inzetten. Dat is niet alleen leuk voor ons, maar geeft hopelijk vooral een extra boost aan de binding tussen Runnersworld en onze consumenten en leveranciers.”