TOP

Retailketens kiezen voor kleine filialen

Steeds meer Amerikaanse ketens kiezen ervoor om kleine winkels te openen.

Volgens enkele Amerikaanse bedrijven zijn grote winkels niet altijd betere winkels. Met deze nieuwe strategie kan een winkelruimte makkelijker aangepast worden aan de locatie.

Verkleinen
Walmart gaat een aantal vestigingen bouwen die slechts een kwart van de oppervlakte behelzen die de reguliere Walmart-winkels hebben. Ook grote retailketens Best Buy, Office Depot, J.C Penney, Kohl’s em Target zijn van plan enkele reeds bestaande filialen te verkleinen. Volgens Howard Davidowitz, voorzitter van  Davidowitz & Associates, is dit de grootste nieuwe retailtrend in de Verenigde Staten. “Iedereen is aan het verkleinen”, aldus de voorzitter van het retail consultancy bureau. Enkele warenhuizen verhuren ruimte binnen hun winkels aan andere retailers, om de oppervlakte te verkleinen.

Voordelen
Het veranderende winkelgedrag van de consument verklaart de reden voor deze trend. Klanten blijken de voorkeur te geven aan een makkelijke winkelervaring, in plaats van te verdwalen tussen het overweldigende aanbod aan producten. Ketens kiezen daarom liever voor kleinere winkels, maar een hoger aantal vestigingen. Dat levert verschillende voordelen op. Consumenten komen op die manier niet alleen de winkel vaker tegen, ook moeten kleinere vestigingen hoge kosten tegengaan. Howard Davidowitz legt uit: “Door de concurrentie van online retailers en door de economische crisis hebben retailers steeds hogere kosten, die ze op deze manier compenseren.”