TOP

‘Retail moet winkeltijden aanpassen’

Winkeliers moeten inspelen op het koopgedrag van consumenten en de winkel langer open houden, vindt Inretail. “Maandag en dinsdag zijn de minst populaire dagen en daarom hét nieuwe weekend voor ondernemers.”

Branchevereniging Inretail heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag van 10.000 huishoudens. Tussen oktober 2012 en september 2013 werden circa 71 miljoen pin- en iDeal-betalingen geanalyseerd. Die betalingen laten zien dat het koopgedrag van consumenten verschuift naar het weekend en de avonduren. Winkeliers moeten hun openingstijden hierop aanpassen, bepleit Inretail.

Gedrag

De betalingen laten zien dat naarmate de week vordert, consumenten meer aankopen doen. Op maandag en dinsdag schaffen consumenten het minste aan. De meeste aankopen worden gedaan op zaterdag. De zaterdag is goed voor bijna een kwart van alle aankopen van de week. Op zondag keert de rust in winkels terug.

Aanpassen

Volgens Inretail moeten winkeliers de winkel op populaire dagen, zoals de zaterdag, langer open houden. “Als je bijvoorbeeld de winkels tot 19.00 uur openhoudt, kunnen mensen na het winkelen een hapje eten en daarna nog naar de film. Op die manier creëer je een aantrekkelijk centrum”, zegt Paul te Grotenhuis van INretail. “Er zijn zoveel kansen voor steden. In de huidige economie moeten ondernemers steeds creatiever worden om klanten te trekken. En dat maakt het juist uitdagend en leuk.” Op minder populaire dagen als maandag en dinsdag kunnen de ondernemers voortaan ‘weekend’ houden, aldus Te Grotenhuis.

“Iedere avond langer open”

Winkeliers uit de gemeente Utrecht bespreken momenteel al de mogelijkheden voor een aantrekkelijker centrum. “De koopzondag was de eerste stap. De volgende stap is het aanschaffen van de koopavonden en ervoor zorgen dat winkels iedere avond langer open zijn”, zegt Erik Suik van de gemeente Utrecht.

Van 11:00 tot 20:00

Tom Broekman, voorzitter van winkeliersvereniging Utrecht, vindt ook dat winkels met de maatschappij moeten meegaan. De verkoop verschuift, dus hij sluit andere openingstijden niet uit. “Voor 11.00 uur gebeurt er bijna niets in de winkels. Daarom is het slim om te overwegen om van 11:00 uur tot bijvoorbeeld 20:00 uur open te zijn.”

Wat vind jij van de nieuwe winkeltijden? Laat het ons weten via Facebook of Twitter!

Meer over winkeltijden lees je in de Jeans-special van Textilia, die 4 juli 2014 verschijnt.

Lees ook: Pilot voor 24-uurseconomie in Amsterdam geen succes