TOP

GfK: consument koopt minder stuks

Uit exclusieve maandcijfers van GfK blijkt dat consumenten in april 2014 minder stuks kochten dan vorig jaar. Hierdoor zijn de modebestedingen weer gedaald.

In de maand april zijn de modebestedingen in Nederland licht gedaald ten opzichte van april 2013. De daling is het gevolg van een lichte daling van het aantal gekochte stuks (-2%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef gelijk. Alleen aan vrouwenmode werd bezuinigd op prijs, en niet op stuks. In maart 2014 bleven de modebestedingen nog gelijk.

Kwartaalcijfers (-2%)

De bestedingen aan mode zijn ook in de periode februari tot en met april 2014 licht gedaald ten opzichte van 2013. Consumenten gaven 2 procent minder uit aan mode. Wederom werden minder stuks aangeschaft. Het gemiddeld besteed bedrag bleef gelijk.

Vrouwenmode (-3%)

De bestedingen aan vrouwenmode daalden in de periode februari tot en met april 2014 met 3 procent. Hoewel het aantal gekochte stuks hier juist stabiel bleef, daalde het gemiddeld besteed bedrag licht.

Mannenmode (-0%)

De bestedingen aan mannenmode bleven gelijk. Het gemiddeld besteed bedrag steeg zelfs, maar het aantal gekochte stuks daalde met 4 procent.

Kindermode (-2%)

Aan kindermode werd in de periode februari tot en met april 2 procent minder uitgegeven dan in dezelfde periode in 2013. Er werden minder stuks gekocht, terwijl het gemiddeld besteed bedrag gelijk bleef.

Aankoopkanalen

Bij zelfstandige modezaken daalden de bestedingen in februari tot en met april 2014 zelfs met 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Zowel het gemiddeld besteed bedrag als het aantal gekochte stuks daalde. Ook bij de overige aankoopkanalen daalde het aantal gekochte stuks licht (-2%).

Lees ook: Consument bezuinigt op stuks, niet op prijs. Jongeren draaien het liever om.