TOP

Resultaten onderzoek naar winkelgedrag

Uit onderzoek van SSM Retail Platform blijkt dat de algemene waardering voor winkelcentra wordt beoordeeld met een 7,4. Internetwinkels scoren een 7,5. Textilia vat het onderzoek voor je samen.

Op 21 november 2013 zijn de onderzoeksresultaten gepresenteerd van het eens in de vijf jaar terugkerende onderzoek van SSM Retail Platform genaamd ‘Look Listen Learn’. Het onderzoek biedt inzicht in het winkelgedrag van de consument anno 2013 en de veranderingen daarin ten opzichte van de eerdere onderzoeken in 2003 en 2008. Het onderzoek is wederom uitgevoerd in samenwerking met het bureau van Maurice de Hond.

Vertrouwen en bezuinigen

Uit het onderzoek blijkt dat de achterblijvende omzetten in fysieke winkels zijn te wijten aan het (gebrek aan) consumentenvertrouwen en de economische crisis. Slechts 16 procent van de consumenten in Nederland is optimistisch. Nederland doet het hiermee slecht in vergelijking met Duitsland en België, waar men veel positiever is. Consumenten bezuinigen door zich beter te oriënteren en te zoeken naar de laagste prijs. Toch past bijna de helft van alle consumenten het winkelgedrag niet of zeer beperkt aan.

Winkelen

Ondanks de het consumentenvertrouwen en de crisis winkelen Nederlanders nog steeds veel: zo’n twee keer per week. Winkelen wordt door 56 procent van de consumenten als leuk ervaren, en steeds vaker met boodschappen gecombineerd. Webshoppen wordt door 61 procent van de consumenten als leuk ervaren, maar dit komt vooral door de mannen. Die vinden webshoppen (veel) leuker dan winkelen, terwijl voor vrouwen het omgekeerde geldt.

Winkelgebieden

Winkelcentra zijn er de afgelopen tien jaar beter in geslaagd aan de verwachtingen van consumenten te voldoen. Dit omdat zij moeten concurreren met webshops, die 24 uur per dag open en gemakkelijk te bereiken zijn. Hoge parkeertarieven schrikken veel consumenten af. Wat wel wordt gewaardeerd is een lage prijs, zelfs meer dan kwaliteit en service. Ook de verscheidenheid van het winkelaanbod en de ‘beleving’ wordt op prijs gesteld. Winkelcentra en winkelgebieden worden beoordeeld met een 7,4. In 2008 was dit nog een 7,2. Webshops krijgen net als in 2008 een 7,4.

Online shoppen

De internetomzet groeit al jaren, en ook harder dan de omzet van stenen winkels. De tempo van de groei van het aantal webwinkels neemt af. Verwacht wordt dat het aandeel van ecommerce in de detalhandelomzet in Nederland in 2018 zal zijn opgelopen tot 9 à 10 procent. Opvallend is dat het gemidddelde bonbedrag van aankopen bij webshops kleiner is dan bij stenen winkels.  Gemak is nog steeds de belangrijkste reden voor online winkelen. Hieronder vallen de 24/7 bereikbaarheid, gratis bezorging, de toegankelijkheid van informatie en met het vergelijken van prijzen.

Toekomst

Steeds meer buitenlandse winkels openen in Nederland. Ook winkelen steeds meer Nederlanders bij buitenlandse webshops. De komende vijf jaar zal grensoverschrijdend webshoppen maar liefst twee keer zo hard groeien als het binnenlandse webshoppen. Toch is het crosschannelmodel het meest voor de hand liggende verdienmodel van de toekomstige detailhandel.

Ook deze winkeltypes hebben een toekomst.