TOP

Report: Marlies Dekkers spreekt op de Webwinkel Vakdagen 2014

Woensdag 22 januari 2014 vond de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen plaats: de belangrijkste e-commerce vakbeurs in de Benelux. Textilia was aanwezig bij de presentatie van Marlies Dekkers en doet verslag.

Inspiratie gezocht op het gebied van e-commerce in de breedste zin van het wereld? Ga dan naar de Webwinkel Vakdagen in Jaarbeurs Utrecht. Met 250 e-commerce specialisten en 100 lezingen barst dé vakbeurs van de Benelux bijna uit zijn voegen van kennis op zes cruciale gebieden: marketing, ontwikkeling, betalen, logistiek, social media en mobiel, en omnichannel. Textilia liet zich er inspireren door de presentatie van Marlies Dekkers.

Durf als basis

Alweer twintig jaar geleden begon Marlies Dekkers haar eigen onderneming. De eerste vijf jaar was dat zelf aanpoten vanuit huis. Marlies ontwierp niet alleen lingerie, maar deed ook de sales en bracht bestellingen rond, die ze in haar meterkast bewaarde.  Een aantal jaar later had ze meer dan 100 mensen in dienst. Hoe de ontwerpster groot werd? “Kijk elke vijf jaar waar je staat, waar je vijf jaar later wilt staan, en hoe je daar komt. Schroom ook niet om hiervoor een adviseur en coach in te huren.” Daarnaast is durf volgens de nuchtere Marlies een basisvoorwaarde. Zelf lukt het haar aardig om het hoofd koel te houden tijdens hoogtijdagen of zelfs bij een faillissement.

Survival of the fittest

Wat ging er mis? Marlies Dekkers begon in 1993 – niet verrassend – als een offline onderneming. Het bedrijf groeide uit tot een wereldwijde wholesale organisatie. Voor de overstap naar e-commerce was Marlies Dekkers hierdoor afhankelijk van een heleboel verkooppunten, die een kanaalconflict zagen in het starten van een webshop. Uiteindelijk ging het bedrijf failliet door een hoge omzetdruk die het bedrijf fataal werd. Direct daarna maakte Marlies Dekkers echter een doorstart. Vanaf dat moment was e-commerce de koers.

Fast lingerie

Momenteel richt het bedrijf zich niet alleen meer op lingeriespeciaalzaken, maar ook op pure players, webshops en departmentstores. Winkeliers die de lingerie van Marlies Dekkers – onder voorwaarden  – inkopen, moeten dit online doen. Twee keer per jaar is er een showroomdag. Net als bij een B2C-levering probeert Marlies aan de inkopers binnen 24 uur te leveren. Dit nieuwe model scheelt haar niet alleen vele agenten, maar ook maanden aan tijd in de supply chain. Net als Victoria’s Secret en H&M is Marlies Dekkers hiermee een echte fast fashion-onderneming geworden, en kan zij de concurrentie met deze retailers dus ook – qua snelheid – aangaan.

E-commerce verkoper

Zonder faillissement zou Marlies Dekkers de stap naar het web wellicht pas drie jaar later hebben gezet. Toch raadt ze elke startende ondernemer aan om te focussen op online. “De klant shopt omnichannel, dus moet je als verkopen omnichannel verkopen.” Ook merkt Marlies dat de klant verandert als het op passen aankomt. “We vertrouwen erop dat een product een bepaalde kwaliteit heeft zonder dit te hebben gevoeld. Een goede website, waarop je producten duidelijk zichtbaar zijn, is hiervoor wel heel belangrijk.” Tot slot raadt Marlies iedereen aan om social media te gebruiken. Het is een handige gratis tool om aan je brand te bouwen en hebt hierdoor één op één contact met de klant.

Meer inspiratie of informatie nodig? Ga morgen (gratis) naar de tweede en laatste dag van de Webwinkel Vakdagen 2014.