TOP

Rapport: steeds meer behoefte aan grote winkelruimtes

Uit de Sprekende Cijfers Rapportage van Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars blijkt dat steeds meer behoefte is aan grote winkelruimtes. De grootste winkel die afgelopen jaar werd overgenomen was 13.500 vierkante meter.

Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars heeft onderzoek gedaan naar de retailmarkt en publiceerde 20 augustus 2014 het rapport Sprekende Cijfers Retailmarkten. Voor het rapport onderzocht Dynamis het afgelopen jaar (juli 2013 tot juli 2014) 24 regio’s. Welke trends en ontwikkelingen zijn er zichtbaar op de winkelmarkt?

M-commerce

Consumenten waren in juli 2014 echter negatief gestemd (-2) en ook de koopbereidheid was negatief (-10). En hoewel de Nederlandse bevolking vergrijst, en verwacht wordt dat de consumptie zal teruglopen, is de consumptie in mei 2014 op jaarbasis toch licht gestegen (0,4 procent). Deze stijging is te danken aan online aankopen. Volgens het CBS kochten meer dan 10 miljoen Nederlanders in 2013 via internet. Circa 70 procent van Nederland bezit inmiddels een smartphone. In het eerste kwartaal van 2014 bezocht 25 procent van de Nederlanders hiermee een webshop. Winkeliers dienen dus in te spelen op de ontwikkeling van m-commerce.

Beleving

Ondanks de opkomst van online shoppen blijft fysiek winkelen populair. Naast consumeren willen Nederlanders immers ook ‘beleven’. Consumenten willen andere mensen ontmoeten, producten uitproberen, advies inwinnen, service krijgen, vermaakt worden, en delen met anderen. Winkels met ‘standaard’ producten verdwijnen, en maken plaats voor vernieuwende winkels. Veelal zijn dit winkels van winkelketens. Deze winkels zitten op de A1-locaties, terwijl de zelfstandige winkels met hun exclusieve producten meer in de aanloopstraten gevestigd zijn. Zelfstandige winkels moeten uniek zijn om nog klanten te trekken (en te behouden). Het zijn alle winkels samen die een winkelgebied aantrekkelijk maken. Het is dan ook van belang dat een stadscentrum als concept naar buiten toetreedt en aantrekkelijk is ingericht.

Groot, groter, grootst

Retailers als Primark en Zara worden in een regio als publiekstrekker gezien. Steden als Tilburg zijn dan ook bereid om zelfs te betalen voor de komst van een Primark. Winkelgebieden vulden zich het afgelopen jaar dan ook met grote fast fashion ketens. 

Totaal

Totaal werden er in de 24 onderzochte regio’s het afgelopen jaar 450 winkels opgenomen. Gemiddeld was een dergelijke winkel 375 vierkante meter groot. Bijna de helft van de winkels was slechts tussen de 50 en 150 vierkante meter groot. Door een aantal grote transacties ligt het gemiddelde een stuk hoger. De mediane winkelgrootte bedraagt 145 vierkante meter. Van het totaal aantal geregistreerde transacties is 40 procent een winkelier uit de branche ‘mode en luxe’. Samen noteren zij 64 procent van het aantal opgenomen vierkante meters.

Amsterdam en Arnhem

Met name de kernwinkelgebieden in Amsterdam en Arnhem zijn het afgelopen jaar aantrekkelijker geworden voor winkeliers. In beide regio’s hebben verhoudingsgewijs een hoog aantal transacties plaatsgevonden. Totaal zijn respectievelijk 42.300 en 22.500 vierkante meter in de winkelgebieden opgenomen. N.B. een kernwinkelgebied is een aaneengesloten gebied in de binnenstad met een hoge concentratie aan detailhandel.

Ketens

Om een Primark of Zara te openen, moet echter wel voldoende (grote) winkelruimte beschikbaar zijn. De vraag naar grote winkelpanden neemt vooral in de A1-winkelgebieden dan ook toe, waar de ketens het winkellandschap domineren. In historische centra zijn grote panden echter niet altijd voor handen. Dit tekort stuwt de huurprijzen. Om toch in de behoefte te kunnen voorzien worden panden herontwikkeld, samengevoegd of wordt nieuwbouw gerealiseerd.

Aangeboden: kleine winkel

In de 24 onderzochte regio’s werden het afgelopen jaar 791 winkels aangeboden. Gemiddeld was zo’n winkel 230 vierkante meter groot. Dat is 145 vierkante meter kleiner dan de gemiddelde winkelgrootte van een winkeltransactie. Er zijn meer grote opgenomen winkels dan grote aangeboden winkels.

Lees ook: Leegstand neemt toe tot 9 procent