TOP

Quick introduceert nieuwe voetbalschoen

Voetbalmerk Quick komt met een nieuwe voetbalschoen. Deze schoen zal vooral een marketinginstrument zijn.

Het is voor het eerst in 24 jaar dat Quick weer een voetbalschoen op de markt brengt. John Ouwejan, algemeen directeur van het merk, vertelt aan het Financieele Dagblad dat deze nieuwe schoen geen poging is om de concurrentie aan te gaan met grote merken als Nike en Adidas. “Het is meer een uithangbord, een marketinginstrument, om te laten zien dat wij dit ook kunnen. Dat dit is waar onze roots liggen,” zegt Ouwejan.
In september 2010 liggen de schoenen in de winkel en zullen in beperkte oplage verkrijgbaar zijn.

Achterhaald productieproces
Quick was vroeger hét Nederlandse voetbalmerk. Bekende spelers als Abe Lenstra en Johan Cruijff speelden belangrijke wedstrijden op deze schoenen. Maar begin jaren tachtig bleek het productieproces van het sportmerk achterhaald en werd het van de markt geconcurreerd door merken die hun schoenen in lagelonenlanden lieten produceren.

Nederlands erfgoed
Negen jaar geleden werd het failliete Quick nieuw leven ingeblazen door de Zuid-Hollandse ondernemer Rini van Trigt. Hij vertelt aan het Financieele Dagblad dat hij Quick zag als ‘Nederlands erfgoed’ en dat hij daar graag de ‘vaandeldrager’ van wilde zijn. Hij bracht oude modellen opnieuw op de markt en dit sloeg goed aan.

Succesvol Quick
Quick is nu weer helemaal terug. Het merk richt zich vooral op de vrijetijdskleding met een collectie van sneakers, tassen en kleding in allerlei kleuren. Dit doet het merk succesvol. De collectie wordt verkocht in 350 Nederlandse winkels en is verkrijgbaar in 28 landen. Canada is de belangrijkste markt, met 180 verkooppunten. Het merk verliest overigens zijn voetbalverleden niet uit het oog: de selectie van landskampioen AZ speelt zijn wedstrijden in kleding van Quick.

 

Klik hier voor het filmpje van FD TV over Quick.