TOP

Preview Trenddag 2015: “het zijn de ouderen die de markt vernieuwen”

Op 11 mei is de tweede editie Textilia’s Trenddag met de nieuwste trends voor zomer 2016. Textilia geeft alvast een sneak preview. Deze keer: inkoopspecialist Max Dekker. Hij gaat hebben over het koop- en kleedgedrag van de Nederlandse vrouw: “het zijn de ouderen die de markt vernieuwen.”

Waar ga je het over hebben?

“Ik ga het hebben over de drie stijlgroepen die er zijn in het koop- en kleedgedrag van de Nederlandse vrouw. Je kunt de Nederlandse vrouwen namelijk opdelen in de groepen trendy, feminine en verzorgd. Dit zijn de drie generaties vrouwen in Nederland, met ieder hun eigen kleed- en koopgedrag. De jongste groep volgen de massatrends. Ze volgen de kledingstijlen en must-haves van celebs en bloggers. De oudere generatie kleedt zich vrij traditioneel, vooral naar gelegenheden. Maar de echte verandering zit hem in de tweede generatie, de femini. Zij zijn op zoek naar bezielde winkelconcepten met een eigen verhaal. Zij gaan juist weg van de massatrends en terug naar een eigen handschrift. Ik ga vertellen wat de retailer met deze generatie aan moet.”

Is er een grote verandering ten opzichte van een half jaar of een jaar geleden?

“Het proces van het veranderende gedrag van de femine is een proces dat langer duurt. Dit is een totaal andere manier van nadenken die in de afgelopen jaren is ontstaan.”

Waarom is dit juist nu voor de retailer relevant om te weten?

“Omdat het een totaal ander denken dat de retailer zich moet aanleren. Hij moet minder mee met de massamode en de musthaves. Het denken van de femine vraagt eigen keuzes en een eigen handschrift in de winkel.”

Noem eens een opmerkelijk punt uit het verhaal dat je gaat vertellen.

“Ik vind het opmerkelijk dat de markt nu wordt vernieuwd door ouderen. De modebranche was altijd jong, maar daar komt nu juist weinig vernieuwing vandaan.”

Meer trends? Bezoek de Trenddag!

Op 11 mei organiseert Textilia de Trenddag. Bekende trendwatchers als Christine Boland (vrouwenmode), Jan Agelink (Jeans & Sportfashion) en Els van Son (schoenenmode) belichten de trends voor zomer 2016. Door inspirerend beeld en geluid, samengevat in verschillende kleurrijke presentaties, word je op nieuwe ideeën gebracht en ga je met een frisse blik het nieuwe inkoopseizoen tegemoet. Dierentuin Artis in Amsterdam vormt het decor van deze Trenddag. Hier zijn voldoende parkeerplaatsen en Artis is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Tot 12 april ontvang je €20,- vroegboekkorting! 

info-icoon