• No products in the cart.
TOP
Image Alt

Trenddag

met de trends voor winter 2020-2021

Laat je inspireren door onder andere Christine Boland en Jan Agelink

 

Het nieuwe inkoopseizoen voor winter 2020-2021 is alweer in aantocht. Wil je nu alvast weten wat de belangrijkste trends worden? Kom dan naar de Trenddag op dinsdag 12 november 2019! 

Welke maatschappelijke ontwikkelingen moeten we zeker in de gaten houden? Wat zijn de belangrijkste mode-, design-, kleur-, vormen en materiaaltrends die we daardoor gaan zien in de winter van 2020-2021?

Tijdens de Trenddag van Textilia, Schoenvisie en Bengels word je natuurlijk helemaal bijgepraat en geïnspireerd door onze gewaardeerde trendforecasters Christine Boland en Jan Agelink.

We hebben opnieuw een bijzondere locatie voor het event uitgezocht: de Kunsthal Rotterdam, waar de bijzondere tentoonstelling Thierry Mugler: Couturissime loopt. Bezoekers van de Trenddag krijgen de mogelijkheid om een duik te nemen in Muglers unieke verbeeldingskracht waarin perfectionisme, Hollywood-achtige prestige, dromen, exotische wezens, erotiek en sciencefiction elkaar afwisselen. Ook worden gewaagde keuzes, bijvoorbeeld het gebruik in de haute couture van innovatieve materialen zoals metaal, imitatiebont, vinyl en latex, nader toegelicht.

 

Kom ook op dinsdag 12 november 2019 naar de Kunsthal in Rotterdam en laat je inspireren!

Being Human

‘Als de grens tussen mens en technologie steeds verder vervaagt en spraakgestuurde (emotional) artificial intelligence ons gaat vertellen hoe we ons voelen en wat we nodig hebben, wat onderscheidt de mens dan (nog) van machine?’

Christine Boland, trendanalist vrouwenmode – BEING HUMAN

Als de grens tussen mens en technologie steeds verder vervaagt en spraakgestuurde (emotional) artificial intelligence ons gaat vertellen hoe we ons voelen en wat we nodig hebben, wat onderscheidt de mens dan (nog) van machine? Wat maakt ons uniek? Wat geeft tegenwicht tegen té veel ‘online, digitaal, virtueel, algoritmen en robotisering’? Die vraag staat centraal in deze even verwarrende als opwindende tijd van transformatie én in BEING HUMAN, de presentatie van Christine Boland.

Haar design language formuleert daar als eerste een antwoord op. Archetypisch menselijke eigenschappen worden ontleed, gekoesterd, uitvergroot, vermengd en opnieuw vormgegeven. Dit is creatief, inventief en mysterieus te noemen. In een vormentaal die afwisselend romantisch, poëtisch, bizar, rebels of provocerend is. Of een alchemie daarvan. En dán wordt het pas echt interessant. Want dat is precies de essentie van wat ons als mens uniek maakt.

In Christine Bolands presentatie BEING HUMAN, met de vrouwenmodetrends voor winter 2020-2021, komen al deze facetten samen in vijf heldere statements met elk een duidelijke onderliggende drijfveer.

MIND OVER MATTER

De nieuwe behoeften van de consument vertaalt Jan Agelink in zijn presentatie MIND OVER MATTER naar verschillende thema’s voor mode en design. Hij duikt in digitale droomwerelden waarin we onze notie van fysieke werkelijkheid loslaten en werkelijk nieuw over vorm nadenken.

Jan Agelink, trendforecaster footwear – MIND OVER MATTER

We vinden de inspiratie dit seizoen tussen hemel en aarde. De complexe wereld waarin we leven vraagt niet alleen om ratio en logica, maar ook om gevoel, intuïtie en spiritualiteit. We willen naast de waan van de dag ook nadenken over hoe we ons leven vormgeven in een groter verband. Je leven meer bewust vormgeven: ‘life design’-cursussen kunnen ons dit leren en vinden hun weg naar een groter publiek.

Deze nieuwe gevoelens en behoeften van de consument vertaalt Jan Agelink in zijn presentatie MIND OVER MATTER naar verschillende thema’s voor mode en design. Hij duikt in digitale droomwerelden waarin we onze notie van fysieke werkelijkheid loslaten en werkelijk nieuw over vorm nadenken. Daarbij zorgen ‘computerschermkleuren’ voor innovatieve kleurgroepen en experimentele afwerking van materialen. Er zijn heel veel grote ronde zolen in deze groep waar we mee op wolken lopen.

Daarnaast is er veel behoefte aan aardse vormgeving en materialen waarbij grovere texturen en dierlijke structuren belangrijk zijn. Outdoorinspiratie voor stoere laarzen en schoenen voeren hierbij de boventoon, naast aaibare, natuurlijke materialen in nieuwe kleuren en vormen. Verder wordt er veel gesproken over een terugkeer naar een meer tailored, klassiekere vormgeving in mode en design.

Hoe dit zich ontwikkelt voor footwear – zien we de carré eindelijk de dominantie van de spitse neuzen doorbreken? – komt ook aan bod in de presentatie voor winter 2020-2021.

Carien Kanters

“Kijk ernaar alsof het kunst is. Vorm, schoonheid en het experiment: daar draait het om bij Mugler.”

Carien Kanters, kunsthistorica, over Thierry Mugler

Kunsthistorica Carien Kanters geeft meer achtergronden over ‘Thierry Mugler: Couturissime’, de allereerste Europese overzichtstentoonstelling van de markante Franse ontwerper. Ze vertelt hoe het begrip ‘metamorfose’ als een rode draad door zijn leven loopt.

Privé, als hij van een sierlijke balletdanser een stoere, glamoureuze leatherboy wordt, maar ook in zijn werk is Mugler continu gefascineerd door transformatie. Denk aan de bijzondere silhouetten in zijn creaties, waarbij hij niet schuwt om vrouwelijke vormen als schouders, borsten, billen en heupen te accentueren. Kanters stipt tijdens haar presentatie uiteraard de vele highlights aan, maar spoort de aanwezigen aan verder te kijken dan de extremiteiten.

“Kijk ernaar alsof het kunst is. Dan zie je pas echt hoe ongelofelijk prachtig en vakkundig hij met materialen en technieken omgaat. Vorm, schoonheid en het experiment: daar draait het om bij Mugler.” Daarnaast laat Kanters zien hoe de veelzijdige couturier ook nu nog relevant en invloedrijk is in de wereld van mode, muziek en influencers

Henk Hofstede

Henk Hofstede, Sector Banker Retail bij ABN AMRO.

Henk is bedrijfseconoom met een specialisatie in Management en Organisatie. Henk heeft ruime ervaring in het adviseren van MKB bedrijven. Als Sector Banker Retail volgt Henk nauwlettend trends en ontwikkelingen voor de retailbranche, zowel food als non-food retail.

‘In mijn rol adviseer ik bedrijven over actuele trends en ontwikkelingen. Technologische en demografische ontwikkelingen geven een structurele verandering in de manier waarop en waar de consument winkelt. Door onze kennis, kunde en netwerk te ontsluiten, voegen we als bank waarde toe in tijden van steeds snellere verandering.’

Henk zal op de Trenddag een toelichting geven op het rapport ‘Werk aan de winkel in de kledingbranche’