TOP

Première Vision vervroegt data, het effect van het coronavirus op de modebranche en Distrikt Nørrebro opent 15 winkels

De Franse modebeurs Première Vision past vanaf 2021 de beurskalender aan. Verder: Dit is het effect van het coronavirus op de modebranche en vijftien nieuwe winkels voor Distrikt Nørrebro. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 12 februari 2020.

Première Vision vervroegt data en lanceert nieuw event

De Franse modebeurs Première Vision past vanaf 2021 de beurskalender aan. Ze verplaatsen de herfst-winter editie van september naar juli. De lente-zomereditie schuift op van midden februari naar eind januari/begin februari. De beurs hield een survey onder 1765 professionals. Daarvan was 72 procent voor een vervroegde editie in februari en 69 procent wilde dat de septembereditie werd opgeschoven naar juli. De nieuwe data voor 2021 zijn 2-4 februari voor de lente-zomercollecties van 2022-2023 en 6-8 juli voor de herfst-winter 2022-2023 collecties. In 2020 veranderen de data niet (11-13 februari en 15-17 september).

Daarnaast lanceert Première Vision een nieuw event in China in november 2020. De beurs zal plaatsvinden in het hart van Fashion Source, één van de grootste textiel- en modebeurzen in Azië. Het nieuwe event zal stoffen tentoonstellen van Aziatische en Europese producenten.

Dit is het effect van het coronavirus op de modebranche

Door de uitbraak van het nieuwe coronavirus ligt het machtige China, de op één na grootste economie ter wereld, grotendeels stil. Het virus heeft ook een effect op de modebranche en het Duitse vakblad Textilwirtschaft houdt een liveblog bij over alle ontwikkelingen binnen de mode. Zo is Shanghai Fashion Week uitgesteld en is Kingpins Hong Kong geannuleerd.

ABN Amro maakte een analyse over de (potentiële) gevolgen van het coronavirus voor Nederlandse bedrijfssectoren. Diverse fabrieken in China zijn vanwege het virus na de Chinese nieuwjaarsvakantie langer gesloten gebleven. De Chinese economie ligt daardoor grotendeels stil.

Het stilvallen van de Chinese economie zorgt wereldwijd voor grote problemen. China is een steeds belangrijker schakel van de wereldeconomie. Diverse bedrijven zijn in de afgelopen jaren in China gaan produceren vanwege de lage loonkosten en een steeds grotere Chinese afzetmarkt. Daarnaast zijn veel bedrijven vanuit China meer producten gaan importeren, al dan niet via tussenhandelaren.

Hoewel Nederlandse retailers veel verschillende consumentenproducten uit China importeren, lijken de initiële gevolgen van het coronavirus minimaal. Vijf productcategorieën met de hoogste importwaarde vanuit het Aziatische land zijn in de eerste tien maanden van 2019 kleding (bijna 2,2 miljard euro), kinderwagens, speelgoed en spellen (1,2 miljard euro), huishoudelijke apparaten (826 miljoen euro), meubelen (844 miljoen euro) en schoeisel (590 miljoen euro).

Toch lijken de gevolgen voorlopig mee te vallen, zo schrijft ABN Amro. De lentecollectie in de modebranche werd al verscheept voor het ingaan van de reguliere productiestop vanwege de Chinese nieuwjaarsvakantie. De najaarscollectie, die in juni wordt verscheept, komt pas in de knel als de productiestop meerdere maanden duurt.

Distrikt Nørrebro opent vijftien winkels

Het Nederlandse merk Distrikt Nørrebro ondergaat een flinke transformatie, waarbij zowel de collecties als het retailconcept onder handen worden genomen. Verder op de planning: vijftien nieuwe winkels openen en de lancering van een webshop. Dat vertelt formuledirecteur Wouter Spaan aan Fashionunited. Distrikt Nørrebro, dat valt onder moederbedrijf Sting, opende haar eerste brandstore in 2017. In 2018 en 2019 volgden er nog vier. “Aan het eind van 2020 zullen er twintig Distrikt Nørrebro-winkels zijn”,  aldus Spaan.

De winkels openen onder meer in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem, Groningen, en Eindhoven. Twee daarvan openen al deze week: Groningen op 12 februari, Utrecht op 13 februari. Ook komt er een eerste winkel in het buitenland: in Antwerpen opent op 19 maart een filiaal. Binnenkort verdwijnt het merk ook uit de schappen van moederbedrijf The Sting, waarna Distrikt Nørrebro alleen nog te koop zal zijn in brandstores en de eigen webshop.

Failliet Hudson’s Bay betaalt alsnog huur

Hudson’s Bay, die zijn winkels in Nederland eind vorig jaar sloot, heeft alsnog de uur betaald voor de maand februari voor de leegstaande winkelpanden. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De curatoren van de failliete Nederlandse tak van het bedrijf twijfelden eerder of Hudson’s Bay genoeg geld beschikbaar had. Volgens de huurcontracten was februari de laatste maand waarover de tien verhuurders van de veertien winkelpanden huur zouden ontvangen. Vanaf maart heeft het moederbedrijf van Hudson’s Bay in Canada geen contractuele verplichtingen meer.

De Bijenkorf opent webshops in Wallonië, Frankrijk en Oostenrijk

De Nederlandse warenhuisketen de Bijenkorf opent een Franstalige webshop en stelt daarnaast ook de Duitse webshop open voor Oostenrijk. Dat schrijft Twinkle Magazine. Ceo Giovanni Colauto heeft het nieuws inmiddels bevestigd: ‘Dit is een logische stap na de succesvolle online-uitrol in België in Duitsland.’