TOP

PostNL: ‘Samenwerking leverancier nodig’

Multibrandwinkels moeten meer samenwerken, meldt Retail News. De nieuwsbron baseert zich op onderzoek van PostNL e-Commerce onder 86 multibrandketens met minder dan tien vestigingen.

Door de recessie, het oprukkende onlinekanaal, de hoge huren en de continue kortingsregens hebben veel kleinere multibrandwinkels het moeilijk. Samenwerking met de leveranciers kan uitkomst bieden volgens PostNL. Volgens de logistiek dienstverlener speelt de leverancier zelfs een cruciale rol in de toekomst van de multibrandwinkel.

Door de handen ineen te slaan kan er ingespeeld worden op de klant die cross-channel winkelt. Te denken valt aan de voorraad van de leverancier die beschikbaar wordt gemaakt voor de multibrandretailer. Een andere mogelijkheid is dat de consument een artikel kan bestellen in de webshop van de leverancier, waarna het artikel in de multibrandwinkel kan worden opgehaald.

Winkeliers kunnen op deze manier meedingen in de omzet via het internetkanaal, zonder zelf een dure webshop te moeten exploiteren. Voordeel voor de leverancier is een verstevigde relatie met de consument via de retailer zonder dat daar een eigen fysieke store voor nodig is.

Het businessmodel van de stenen winkel sluit niet meer aan op de veranderde markt, stelt PostNL. De kracht van de multibrandwinkel dat de klant er verschillende merken bij elkaar ziet, is achterhaald met het feit dat de consument zich tegenwoordig vaak uitgebreid oriënteert via internet. Daar is niet alleen een breder assortiment beschikbaar, maar ook een veel grotere voorraad, zodat het aantal cross-channel kopers sterk groeit.

Vier op de vijf ondernemers is op dit moment actief, echter slechts 15% weet ook daadwerkelijk omzet te genereren via de webshop. Het lijkt lastig dus om op te boksen tegen de grote spelers.

Bron: RetailNews