TOP

Volle zaal CBW-Mitex ledenevent ‘Retail Nu’

Ruim 800 detaillisten hadden een inspirerende dag op het jaarlijkse evenement dat brancheorganisatie CBW-Mitex organiseerde voor haar leden in het congrescentrum Orpheus in Apeldoorn.

Maandagmiddag stonden geen praatjes van ceo’s, directeuren of bekende Nederlanders op het programma van het CBW-Mitex ledenevent. De brancheorganisatie koos dit jaar met ‘Retail Nu’ voor een praktische invulling met gelijkgestemden.

Ondernemers als Hans van Dijk (Van Dijk Waalwijk), Emilie Huber (Colori Schoenen), Maggy Hopman (Maggy’s Mode) en Joël Ferdinandus (Lokal Heroz) kregen een podium om te praten over hun successen voor een volle zaal van ruim 800 detaillisten uit de mode- en woonbranche. Harry Bijl van CBW-Mitex: “we willen dat de ondernemer na deze dag direct aan de slag kan met wat hij vandaag heeft gehoord. En niemand kan natuurlijk betere tips, praktijkvoorbeelden of inspiratie geven dan succesvolle vakgenoten.”

Volgens Jacqueline Arnoldy, één van de branchemanagers bij CBW-Mitex, is het op dit moment belangrijker dan ooit dat winkeliers zich inspannen voor hun vaste klanten. “Als je je vaste klanten kunt behouden in deze tijd, dan is dat een hele prestatie. Daar begint het mee. Vanuit die vaste kring bouw je verder.” Arnoldy ziet dat er nog teveel ondernemers stil zitten. “Detaillisten moeten zichzelf iedere keer opnieuw uitvinden, veranderen en blijven bewegen om te overleven.” 

CBW-Mitex onderscheidt vijf retailontwikkelingen, die voor belangrijke veranderingen in de detailhandel zorgen. Deze liepen als een rode draad door het dagprogramma heen: 

Het nieuwe winkelen
Consumenten willen hun producten op elk moment van de dag via elk kanaal kunnen kopen. De uitdaging is om hier op in te spelen door een multichannel aanpak, maar ook flexibele openingstijden kunnen een manier zijn.

De nieuwe winkelstraat
Winkelcentra en -straten moeten een sterk DNA gaan ontwikkelen om verschil te kunnen maken. Onderlinge samenwerking is essentieel.

De nieuwe klant
Consumenten worden ouder, en de nieuwe oudere zijn ook nog eens actiever en gezonder dan de senioren van vroeger. 50-plus vrouwen zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle modebestedingen!

De nieuwe beleving
Een duidelijke focus op een doelgroep of niche is zeer belangrijk om je als winkel te kunnen onderscheiden van de massa. Als je weet wie graag bij je winkelt, richt je dan volledig op deze groep.