TOP

PostNL reorganiseert, oprichters Orangebag vertrekken en nieuwe retailconcepten in Utrecht

PostNL schrapt honderden banen om kosten te besparen. Verder: Utrecht is twee nieuwe retailconcepten rijker en Tineke en René Sluiter stoppen bij Orangebag. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 27 februari.

Foto: Orangebag

PostNL snijdt in banen voor kostenbesparing

Bij PostNL verdwijnen dit jaar zo’n twee- tot driehonderd voltijdbanen. De sanering is een van de forse bezuinigingsmaatregelen die het bedrijf bekendmaakt in het financieel jaarverslag. De banen verdwijnen voornamelijk op de afdeling Pakketten. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.

De onderneming trekt dit jaar 20 miljoen euro uit voor een reorganisatie. Hierop volgen de komende jaren nog extra kostenbesparingen van 25 miljoen euro in 2024 en vanaf 2025 jaarlijks 30 miljoen euro. Daarnaast investeert PostNL 10 miljoen euro in innovatie en kwaliteit om de klantwaarde te verbeteren. 

In 2022 had de onderneming onder meer te kampen met sterk stijgende arbeids- en brandstofkosten. Tegelijkertijd stonden de pakketvolumes onder druk door de impact van de economische situatie op de kostenbestedingen en overcapaciteit in de markt. 

Tineke en René Sluiter nemen afscheid van Orangebag

Orangebag-oprichters Tineke en René Sluiter stoppen per 1 maart 2023 als directie van de online retailer. In een persbericht laten zij weten als aandeelhouders betrokken te blijven. In mei vorig jaar verruilde Tineke Sluiter de functie van CEO voor die van creatief directeur. Zij werd toen opgevolgd door Arlette Huisman, die overkwam van Dante6. René Sluiter was werkzaam als CFO/COO. 

De grondleggers van het bedrijf laten weten dat ‘het tijd is voor de volgende stap’. “Het is eigenlijk net als het loslaten van je kinderen als ze volwassen worden. Orangebag is volwassen geworden en gaat haar eigen toekomst tegemoet”, zegt Tineke. “We willen Arlette, het team en het merk Orangebag de ruimte geven.” De ondernemers hebben geen directe toekomstplannen. Tineke Sluiter: “Dat is nog een vraagteken. Als je ruim zeventien jaar een bedrijf aan het opbouwen en managen bent, moet je daar veel voor doen en veel voor laten. Er zijn nu veel leuke dingen waar we nu eindelijk de tijd voor hebben. Daar gaan we eerst van genieten. Maar toegegeven: ik moet mezelf echt inhouden met allerlei plannen.” 

Export afgedankte kleding verdrievoudigd

De export van afgedankte kleding uit de Europese Unie is tussen 2000 en 2019 verdrievoudigd. De kleding is vooral verstuurd naar Afrika en Azië, aldus het EU-milieuagentschap EEA in een nieuw rapport, waar Nu.nl over schrijft. Door de export van de goederen neemt het afvalprobleem op de plaatsen van bestemming toe. 

De EU kampt met beperkte capaciteit voor hergebruik en recycling, waardoor de export naar andere werelddelen in deze periode een vlucht heeft genomen. Een deel van de kleding wordt hergebruikt, een ander deel is daarvoor niet geschikt. In 2000 werd ongeveer 550.000 ton textiel verstuurd, in 2019 bedroeg dit bijna 1,7 miljoen ton. Dit komt overeen met gemiddeld 3,8 kilo per EU-burger in dit jaar. Volgens het rapport belanden de stukken die niet geschikt zijn voor hergebruik meestal op open stortplaatsen en in informele afvalstromen. 

MVO Nederland laat in een reactie op het rapport weten dat ‘zolang grote textielbedrijven garen blijven spinnen bij fast fashion, de textielberg blijft groeien’. Maria van der Heijden, directeur/bestuurder van de organisatie pleit voor verlaging van de afvalheffing op circulaire kleding en het aantrekkelijker maken van biologische grondstoffen voor kleding. “Dan belandt kleding helemaal niet meer op een textielafvalberg, maar op een composthoop.”

Nieuwe retailconcepten in Utrecht

Het Franse sneakerconcept Courir heeft 24 februari de deuren geopend in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Dit meldt Indebuurt.nl. De winkel is gevestigd aan het Godebaldkwartier 54. Courir heeft 330 filialen in Europa, waarvan 272 in Frankrijk en nog drie in Nederland, in Eindhoven, Tilburg en Breda. In de zaken worden sneakers, kleding en accessoires verkocht van merken als Nike, Adidas, Asics, New Balance en Fila. 

Een andere formule die afgelopen week in de Domstad opende, is Swan Market Store. Deze winkel is te vinden op de Steenweg 29. Swan Market heeft ook conceptstores in Rotterdam, Den Haag, Leiden, Breda en organiseert daarnaast regelmatig markten in verschillende steden als Utrecht, Amersfoort, Delft, Rotterdam en Antwerpen. Het aanbod varieert van kleding, sieraden en accessoires tot baby- en woonproducten. Swan Market support kleine, creatieve ondernemers.