TOP

Pop-up winkel kent keerzijde voor verhuurders

Ondanks de groeiende populariteit van pop-up stores, hebben de tijdelijke winkels ook een keerzijde.

Volgens managing director Burt Flickinger van het Amerikaanse adviesbureau Strategic Resource Group kan de retail daardoor zelfs blijvend veranderen. Pop-up winkels zorgen samen met de opkomst van e-commerce voor een ‘retailrevolutie die traditioneel retailen ieder jaar minder relevant maakt’, zo laat Flickinger weten in The Wall Street Journal.  

Gemeenten en vastgoedeigenaren willen leegstand voorkomen waardoor retailers soms wel tot veertig procent korting op de winkelhuur krijgen als zij hun merk tijdelijk naar dat winkelgebied brengen. Hierdoor gaan ook langdurige huurders om korting vragen.

Door de steeds groter wordende belangstelling van retailers voor pop-up winkels vrezen vastgoedeigenaren en retailanalisten dat er een steeds kleinere behoefte aan permanente winkelruimte komt, zo schrijft The Wall Street Journal. Dat terwijl langdurige contracten nog altijd de voorkeur hebben van verhuurders, omdat die kasstromen voorspelbaar houden, aldus Jamesien Mapes van winkelcentrum Town Square in Las Vegas in de krant.

In Nederland zijn pop-up winkels vooral populair onder merken die de tijdelijke winkel inzetten als marketinginstrument voor een nieuw product en etailers, die daardoor een eerste stap kunnen zetten naar een fysieke winkel.