TOP

Pom Amsterdam x Claes Iversen | Kleurrijke FW24 ready-to-wear collectie met een couturesignatuur

De oprichters van POM Amsterdam, Liesbeth en Violet, staan bekend om hun kleurrijke collecties. Gezien de wervelende collecties van Claes, die zich eveneens kenmerken door uitgesproken kleurgebruik, kwam de directe klik tussen de modeontwerper en de twee zussen dan ook niet als een verrassing. De twee merken besloten hun krachten te bundelen en creëerden een exclusieve, uplifting ready-to-wear collectie. Bij De Modefabriek spraken we met de zussen en de modeontwerper over hun liefde voor fashion, duurzaamheid en natuurlijk de totstandkoming van hun unieke capsulecollectie genaamd ‘The Only Way is Up’.

Beeld: POM, Modefabriek

Tekst: Caro van Dijk

OVER DE SAMENWERKING

De drijvende kracht achter de samenwerking is ontstaan uit een persoonlijke connectie en de gezamenlijke ambitie om couture toegankelijker te maken. Afgeleid van het gelijknamige nummer van popzanger Yazz uit 1988, weerspiegelt de titel van de collectie de gedeelde positieve kijk op het leven van Pom Amsterdam en Claes Iversen. Een unieke samenwerking waarin de kracht van beide merken tot uiting komt door het delen van expertise, bereik en toegewijde communities. 

DE COLLECTIE

Het thema van de collectie ‘The Only Way is Up’ draait om dressingup en je persoonlijke stijl een boost geven. Tijdens het creatieve proces ontdekten ze naast hun gedeelde liefde voor kleur nog andere raakvlakken, waaronder een gezamenlijke liefde voor de oude tienerkamer, beplakt en behangen met modefoto’s en posters van popsterren. Deze kamers fungeerden als broedplaatsen voor grote dromen, gevoed door inspiratie uit tijdschriften en subculturen. Met breedgeschouderde silhouetten, een iconisch zwart-wit streeppatroon en handgeschilderde statementprints, weerspiegelt de collectie de nostalgische esthetiek van de jaren ’80. Alle 23 items uit de collectie zijn afzonderlijk met elkaar te combineren. De frisheid van het Amsterdamse merk, in combinatie met de couturesignatuur van Claes Iversen, maken deze exclusieve collectie tot een unieke samensmelting van beide merken.

WAT BETEKENT MODE VOOR JULLIE?

Liesbeth & Violet: “Mode draait voor ons vooral om het comfortabel voelen in je eigen lijf en het uitstralen van de persoon die je wilt zijn. Op deze manier kun je jouw identiteit op een unieke manier tot uiting brengen. Wanneer je je goed voelt in wat je draagt, ervaar je innerlijke kracht en zelfverzekerdheid.”

Claes: “Voor mij fungeert mode als een medium, een manier om creativiteit tot uiting te brengen. Wat het zo prachtig maakt, is dat mode het enige medium is dat tot leven komt. Een schilderij hangt aan je muur, maar een kledingstuk komt tot leven zodra het wordt gedragen.”

WELKE ROL SPEELT DUURZAAMHEID IN DE COLLECTIE?

Claes: “Voor mij, als bedrijf en ontwerper, draait het om het bewust maken van de consument. Als ik iets ontwerp, is het de bedoeling dat het ontwerp een bestaansrecht heeft gedurende de tijd dat je het in je bezit hebt. Ik ben van mening dat we echt iets kunnen leren van andere branches. Zo gaat bijvoorbeeld een stoel jarenlang mee, in tegenstelling tot kleding dat slechts enkele seizoenen meegaat.”

Liesbeth & Violet: “We hebben ons gericht op het gebruik van zoveel mogelijk duurzame materialen. Zo is 50% van de capsule collectie vervaardigd uit duurzame materialen. Daarnaast hebben we ook onderzocht hoe we kledingstukken langer draagbaar kunnen maken. Ons doel is om tijdloze kledingstukken te creëren, waarbij we zorgvuldig kwalitatieve materialen selecteren, zodat ze een langere levensduur hebben.”

“De verfijning en de aandacht die in ieder kledingstuk in

het atelier wordt gestoken, is onwijs inspirerend.”

HOE VERLIEP HET PROCES VAN ONTWERP NAAR UITVOERING?

Claes: “Het proces verliep heel natuurlijk. Pom schetste de kaders en selecteerde het type items voor de collectie. Van daaruit ben ik gaan ontwerpen en visualiseren hoe ik het voor me zag. Het was een soort pingpongspel, heen en weer, en zo kwamen we steeds dichterbij het eindresultaat.”

Liesbeth & Violet: “We zochten elkaar op in onze showroom of bij Claes in het atelier. Ik denk dat het voor ons beiden onwijs leuk was om in elkaars keuken te kijken. Voor ons was het interessant om het vakmanschap te aanschouwen. We zijn ooit begonnen met onze handen, en uiteindelijk is dat door de jaren heen wat naar de achtergrond verdwenen, hoewel dat wel de oorsprong van onze liefde is. De verfijning en de aandacht die in ieder kledingstuk in het atelier wordt gestoken, is onwijs inspirerend.”

DE COLLECTIE IN DRIE WOORDEN

Claes: “Duurzaamheid, plezier en zelfliefde staan centraal in de collectie. Het draait allemaal om jezelf verwennen. Dit gaat niet zozeer om materialisme, maar om het moment waarop je je kast opent en besluit jezelf te trakteren op plezier door je voor jezelf aan te kleden. Al ga je zelfs maar de deur uit om boodschappen te doen. Natuurlijk is comfortabele kleding belangrijk, maar voeg gerust die gezellige sjaal aan je outfit toe. Het zijn de kleine details die je dag op kunnen fleuren.”

Liesbeth & Violet: “De focus ligt echt bij dressing up en plezier hebben. De collectie is elegant en vrouwelijk, maar wel met een eigenzinnige twist. Het plezier straalt door in alle kledingstukken.”

Claes licht toe: “De items zijn ontworpen om op verschillende momenten gedragen te worden en gemaakt van duurzame stoffen, waardoor ieder kledingstuk lang meegaat. Deze aspecten waren belangrijk tijdens de totstandkoming van de collectie. Je investeert in een soort basisgarderobe, waarbij elk item met de juiste styling geschikt is om zowel naar werk of naar een feestje te dragen.”

WANNEER IN DE WINKELS

De POM Amsterdam x Claes Iversen collectie zal vanaf begin september in de winkels liggen. De capsule collectie is onderdeel van de herfst uitlevering van POM.