TOP

HOE VERTAAL JE DE TRENDS NAAR JE MODEZAAK?

In de mannenmodetrends voor winter 2024/2025 zien we veel ronde en zachte vormen. Van ingetogen luxe tot outdoor looks met een retro slag. En: we zijn nog lang niet klaar met comfort en casual cool dressing. Maar hoe vertaal je dit nu naar je assortiment en de winkelvloer? U roept, ons team van Textilia-insiders draait.

Catwalkfoto’s: L’Estrop

Openingsbeeld: Hermès

Verken de laatste ontwikkelingen in de mannenmodetrends met behulp van onze trendwatcher, Mehtap Güngörmez. Verken verschillende stijlen, zoals: Soft Shelter, Outdoor Nostalgia, The Mystic, Soccer Fan, Quiet Luxury, en Icons & Symbols. Lees verder voor diepgaande inzichten en analyses van onze Textilia-insiders over deze trends.

DE STYLIST 

Charise Rozenbeek

Freelance stylist en fotograaf 

Charise over Soft shelter

“De gewatteerde jas, of puffer coat, is een integraal onderdeel van de wintergarderobe geworden, de afgelopen jaren. De nostalgische trend van de 90’s is vooral sinds de pandemie terug van weggeweest. Je ziet hierbij echt plek voor functionaliteit: stijl en comfort gaan hand in hand. Sweats en athleisure zien er geweldig uit onder een puffer coat, en dat geldt ook voor een pak. De jas zelf kan een blikvanger zijn in een felle kleur, maar ook in een monochrome look. Stijl hoeft dus niet op de achtergrond te blijven. Het is peak season voor de soft sheltering-trend, zo zie je op dit moment ook puffy sjaals, tassen en zelfs prachtige vintage puffy fauteuils. Contrast creëren in kleur en silhouet zijn voor mij hierin key!”

Charise over Soccer fan

“Ik herinner me de streetstyle athleisure looks op Pinterest nog zo goed. Hoe creatief het was, maar toch zo nonchalant – het had zomaar je post work-out look kunnen zijn, onderweg naar een koffietentje om de hoek. Nu neemt athleisure de high-fashion catwalks over. Wat ik me dan afvraag is: ‘Spelen high-end merken heel goed in op de behoefte van de klant? Of hebben we een pandemie-kledingcrisis vertaald naar de catwalk? Hoe dan ook, the soccer fan-trend is hier. Eentje waar twee uitersten elkaar tegenkomen, namelijk: luxe en comfort. En laat dat nou juist – in mijn ogen – de fijnste combinatie zijn. Ooit waren sweatpants een fashion no-go, maar dat is tegenwoordig echt niet meer het geval in je adidas x Gucci sweats. Als stylist vind ik het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen sophisticated (luxe) en tegelijkertijd comfortabel (activewear). Ik zweer bij bomberjacks. Deze tijdloze, oversized (unisex) jacks maken écht elke look compleet.”

DE INKOPER

Rick Jan Dros

Freelance fashion consultant 

Rick Jan over Outdoor nostalgia 

“Van klassieke namen als Arc’teryx tot nieuwe spelers als Roa – de outdoortrend is hier en blijft hier. Hoewel ik een liefhebber ben van deze technische merken, blijft het van belang dat je als modewinkel niet enkel een assortiment ophangt dat oogt alsof je een buitensportwinkel bent. Hier komt de Outdoor nostalgia-trend om de hoek kijken. Terwijl iemand in een outfit van de eerdergenoemde merken eruit kan zien alsof hij een storm gaat trotseren, geeft de Nostalgia-trend een speelse twist aan de outdoor-look. De klassiekere stoffen, stijlvolle layering en gekleurde details doen denken aan een getaway in een retro berghut. Wellbeing door je in de natuur te begeven is een belangrijk thema binnen de outdoortrend. Met geborduurde dieren en paddenstoelen op kledingstukken vertaal je dat gevoel van in the great outdoors zijn perfect naar het dagelijks leven, maar wel op modieuze wijze.”

Rick Jan over Quiet luxury 

“Nadat ik Logan Roy in ‘Succession’ in zijn Barbour-jas had gezien, heb ik direct mijn eigen Bedale-jacket weer uit de kast getrokken. En nu de hele ‘logomania’ aan zijn einde komt, zal er alleen maar meer ruimte vrij zijn voor understated, kwalitatief hoogwaardige items. In onzekere tijden grijpt men vaak naar dat wat goed is, niet aan rages onderhevig is en lang meegaat. De Quiet luxury-trend kan hier een belangrijke rol spelen. De afgelopen seizoenen heb ik gemerkt dat steeds vaker de kwaliteit belangrijker is geworden dan de prijs. Het gaat dus niet alleen om de Quiet luxury-look, want die kun je prima bij de fastfashionwinkels terugvinden voor een instapprijs. Het element van luxe zit ’m juist in het gevoel dat een product geeft aan de drager. Wanneer een item er qua pasvorm of stof écht uit springt, hoeft een hogere prijs geen bezwaar te zijn. Dit biedt kans om mooie, tijdloze ‘investment pieces’ in te kopen, waarmee je je winkelaanbod naar een hoger niveau tilt. De details maken hier het verschil. Let bijvoorbeeld op een perfecte afwerking van de stiksels of een mooie rits die het item een rijke uitstraling geeft.”

DE VISUAL MERCHANDISER

Kim Lensen

Coördinator Visual Merchandise bij Shoeby

Kim over The mystic

“Bij deze trend krijg ik helemaal zin om met de verschillende materialen, van leer tot wol en katoen, aan de slag te gaan. Ik houd van clean, maar de Mystic-trend maakt de etalage van onze Shoeby-winkels toch vernieuwend. Ik vind het vooral tof om deze movement toe te passen op de etalagepoppen. Hoe? Door middel van laagjes, hoeden en toffe leren schoenen. En door te kiezen voor minimaal kleurgebruik wordt het geheel van de etalage speels en een tikkie hip. Ik vind het daarbij belangrijk dat ik de juiste maten gebruikt, liever te groot dan te klein, om die fijne loose fit look te laten overkomen. Tot slot: een goede etalage is een must voor mannen, zij moeten dingen zien. Maak het visueel, zodat ze getriggerd worden en naar binnen willen lopen. Het totaalplaatje moet kloppen, zonder te veel poespas, want de outfit moet vooral ook comfortabel zijn. Comfy cool, zou ik zeggen.”

Kim over Icons & symbols

“Ik ben een groot voorstander van prints, denk aan: dierlijke prints gecombineerd met klassieke archaïsche vormen, met een touch van nu, door de kleur van metallic of appeltjesgroen toe te voegen. Deze trend wordt door de vrouw inmiddels omarmd, nu de man nog… Ik wil altijd graag die kers op de taart in de etalage, maar met dit thema zouden we echt keuzes moeten maken omdat er zoveel kersen zijn. En je wil geen overkill. Ik zou zelf kiezen voor één of hooguit twee prints in de winkelruit. En deze goed mixen met natuurlijke kleuren, zoals beige of offwhite. De natuurlijke kleuren zorgen ook voor de balans in de wanden, de gave prints maken het spannend en wekken de nieuwsgierigheid. Balans hierin is alles, want de man moet niet overprikkeld raken. Dan is-ie zo weer de winkel uit, vermoed ik.”

Lees meer over de mannenmodetrends en kleuren van 2024/ 2025 in Textilia #02.