TOP

Plakkies krijgt nieuwe merknaam

Per 1 augustus heeft het Zuid-Afrikaanse slippermerk Plakkies afstand gedaan van haar merknaam.

Voor de lancering van het merk in mei van dit jaar was al afgesproken dat de merknaam alleen dit seizoen zou mogen worden gebruikt. Een Nederlands schoenenbedrijf beweerde dat de Plakkies-slipper inbreuk deed op hun merkregistratie. Om een dure en slepende rechtzaak te voorkomen werd de kwestie onderling geschikt.

“Het is doodzonde dat  we afscheid moeten nemen van de merknaam,”  zegt commercieel manager Joost Broeren. “In september presenteren we de nieuwe collectie voor 2010 aan de retail. Het model blijft hetzelfde,  maar er komen nieuwe kleuren en prints, drie voor vrouwen en twee voor mannen. Tegelijkertijd lanceren we de nieuwe merknaam. De consumentencampagne start in april 2010.” 

De afgelopen drie maanden gingen er  24.000 paar Plakkies over de toonbank. De voorraad is helemaal uitverkocht. Het eerste seizoen had Plakkies 130 verkooppunten bij vijf ketens: Dr. Adams, Van Dalen, America Today, The Stone en Open 32. Ze moesten genoegen nemen met een zeer beperkte marge. Enkele zelfstandige schoendetaillisten klaagden over  dit distributiebeleid. In hun winkels was vraag naar de populaire slippers, maar zij konden geen retailer van Plakkies konden worden, omdat er alleen aan ketens werd geleverd. Volgens Broeren heeft zijn organisatie niet de capaciteit om ook de zelfstandige schoenzaken te distribueren: “We zitten nog in de opstartfase van ons bedrijf. Omdat alle winst naar de projecten van KidsRights gaat, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden. Daardoor hebben we niet de administratieve en logistieke capaciteit om aan de vraag van detaillisten te voldoen.”

Ook voor zomer 2010 wordt niet aan de zelfstandige schoenenwinkels geleverd. “Voor volgend seizoen streven we naar zo’n 300 tot 350 verkooppunten. We zijn in gesprek met een aantal schoenen- en sneakerzaken. Maar onze voorwaarde is dat ze minimaal vijftien winkels hebben,” aldus de commercieel manager.

Uiteraard is Broeren blij met het succes van de slipper uit Zuid-Afrika: “We zijn weliswaar nog niet zo groot als Birkenstock. Maar gezien het feit dat we nieuw zijn in de schoenenbranche, we halverwege het seizoen en tijdens de economische crisis gestart zijn en de retailers maar weinig marge konden behalen, hebben we het goed gedaan. Ons verhaal klopt gewoon.”