TOP

Opening showroom en lancering kledinglijn voor Fab.

Met een nieuwe showroom, een jassenlijn en de lancering van de Ruffle Bag voor Pink Ribbon had accessoirelabel Fab. afgelopen vrijdag genoeg redenen om een feestje te geven.

In samenwerking met de weblog I love Fashion News ontwierp Fab. De Ruffle Bag. Twintg procent van de opbrengst van deze tas gaat naar Pink Ribbon. Het eerste exemplaar van de Ruffle Bag werd tijdens het feestje uitgereikt aan Renate Verbaan. “Ik weet dat ik hem van jullie krijg, maar omdat er een deel naar borstkankerorganisatie Pink Ribbon gaat, reken ik hem gewoon af.” De tas is te krijgen in verschillende kleuren en kost 219,- euro.

Jassen
Voorheen bestond het repertoire van Fab. uit tassen, portemonnees, riemen en sieraden. Nu is daar ook een jassenlijn bij gekomen. “De jassen zijn, net als de tassen, gemaakt van Indonesisch leer”, aldus Nina van Fab. “Het materiaal en de kleuren van de jassen zijn dus precies hetzelfde als de tassen, daarom matcht het heel goed.” Voor een jasje van Fab. betaal je 289,- euro.

Showroom
Locatie van het feestje is de nieuwe showrooom aan de Keizersgracht 607. Voorheen was dit pand het koetshuis van Job Cohen, burgemeester van Amsterdam. De stallen zijn nog zichtbaar, maar verder is de ruimte één grote Fab.-etalage geworden. In de tuin stond een DJ en wie dorstig was kon zichzelf bedienen met prosecco. Voor de BOB is er het nieuwe drankje Basqua. De ruim honderdvijftig filialen in Nederland waar Fab. nu te koop is, staan aangekruist op een grote kaart van Nederland naast de wc.

Succes
Fab. werd in 2006 opgericht voor Fabienne Chapot en is dus nog vrij jong. “Het is ontzettend snel gegaan”, zegt Fabienne. De oprichtster denkt wel goed te weten waarom haar concept zo’n succes is. “Allereerst moet je je productie goed op orde hebben. Wij hebben een eigen fabriek op Bali met 45 medewerkers en dan werk je met eigen mensen. Als ik iets bedenk, kan ik er één exemplaar van laten maken en bekijken of het goed genoeg is.” Verder wil Chapot in het segment blijven zitten waar ze in begonnen is. “De prijs/kwaliteit-verhouding moet goed zijn en ik wil niet duurder worden. Je raakt daar gewoon klanten mee kwijt, zeker in deze tijd.” Maar deze tijd kan ook een voordeel zijn voor het label. “We bieden veel kleur. Niet alleen de basic bruin-, zwart- en grijstinten. Felle en vrolijke kleuren hebben we ook!”  Fab. opende in november 2008 haar eigen franchise store in Den Haag en het label wordt inmiddels verkocht in New York, Australië, Japan, Dubai, Nederlandse Antillen, Maleisie, Zwitserland, Duitsland, België, Spanje en Portugal.