TOP

Ook ING voorspelt betere tijden voor detailhandel

Net als ABN Amro verwacht ook ING dat de economie komende jaren zal herstellen. Textilia las de sectorvisie van ING voor 2014 en zocht uit waar jij als winkelier op kunt rekenen.

In de publicatie ´Visie op sectoren in 2014´ beschrijft het ING Economisch Bureau de belangrijkste economische ontwikkelingen voor 2014 in 60 sectoren. Textilia zocht uit welke ontwikkelingen er worden voorspeld in de detailhandel.

Economisch herstel

ING verwacht dat de Nederlandse economie in 2014 eindelijk weer zal groeien. Ook het consumentenvertrouwen zal komend jaar langzaam herstellen, maar ruimte voor meer uitgaven is er nog niet. De laatste maanden van 2013 steeg het consumenten vertrouwen van -27 naar -18.

Aandeel detailhandel

De bank verwacht voor de detailhandel in 2014 dan ook nog een lichte krimp. ING voorspelt een omzetkrimp van 0,2 procent. Dit is echter al beter dan voorgaande jaren. In 2013 daalde de omzet in de detailhandel nog met 1,7 procent. In 2012 was dit zelfs 1,9 procent.

Kledingbranche krimpt

De non-food sector – en met name de kledingbranche-  lijdt onder het feit dat consumenten minder uitgeven. Er wordt minder kleding gekocht en er wordt vaker geshopt in de uitverkoop. ING voorspelt dan ook dat de omzet in de kledingbranche in 2014 1,5 procent verder zal afnemen. Toch loopt de krimp terug. In 2013 kromp de omzet in de kledingbranche nog met 4 procent.

Winkels

Het aantal winkels bleef ondanks de omzetdalingen stabiel. Veel winkels gaan failliet, maar er komt ook veel voor terug. Hierdoor heeft een gelijk aantal winkels tegenwoordig minder omzet te verdelen. Vooral zelfstandige winkeliers hebben het moeilijk. Met name webshops en fast fashion ketens breiden hun marktaandeel uit. Het aandeel van online wordt voor 2013 geschat op 13 procent.

Conclusie

De aanhouder wint. Afgelopen jaren heeft de economie van winkeliers al veel gevraagd, en ook in 2014 zullen de omzetten blijven dalen. De dalingen worden echter kleiner en de economie is aan het herstellen. Het effect hiervan zal vanaf 2015 zichtbaar worden voor de winkelier. Tip: speel in op de opkomst van online én de opkomst van fast fashion ketens.

Lees hier wat ABN Amro voorspelt voor 2014.