TOP

Online winkelen moeizaam in Europa

Uit onderzoek in opdracht van de Europese commissie is gebleken dat 60% van de online bestellingen door consumenten die in het buitenland zijn geplaatst, niet kunnen worden uitgevoerd.

Twinklemagazine.nl meldt dat webwinkeliers niet in staat zijn of weigeren bestellingen naar een ander land te verzenden, of ze bieden niet voldoende mogelijkheden voor buitenlands betalingsverkeer.

Tijdens het onafhankelijke onderzoek plaatsten mystery shoppers uit 27 EU-landen meer dan 11.000 online testbestellingen in het buitenland. Het ging om populaire producten zoals camera’s, cd’s, boeken en kleding. Van deze testbestellingen kon maar liefst 60% niet worden uitgevoerd. Het ontbreken van de mogelijkheid om online te betalen vanuit het buitenland was een belangrijke reden en daarnaast was het vaak niet mogelijk om de bestelling te laten verzenden.

Volgens de onderzoekers is dit nadelig voor de consument, die nu voordelen mis wat betreft een betere prijs- kwaliteitverhouding en een ruimer aanbod. In meer dan de helft van de lidstaten werd namelijk 50% of meer van de producten minstens 10% goedkoper gevonden via een website in een ander land, waarbij de vervoerskosten werden meegerekend. Bovendien was 50% of meer van de gezochte producten niet te vinden op websites in eigen land en werden deze alleen aangeboden door een verkoper in het buitenland.

De Europese Commissie wil de vele verschillende wetten en regels vervangen door één eenvoudige set rechten die voor de hele EU gelijk is. Dit biedt consumenten dezelfde bescherming en winkeliers profiteren van lagere nalevingkosten en juridische duidelijkheid.