TOP

Online omzet 1e helft 2012: +9%

Ondanks de aanhoudende crisis is de online omzet in de eerste helft van 2012 met 9% gestegen naar € 4,61 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-1, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 1700 webwinkels in Nederland.

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat consumenten meer en vaker online kopen. Consumenten hebben gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2012, een toename van 7% ten opzichte van een jaar daarvoor. Het totale aantal bestellingen steeg met 15% naar 42 miljoen.

Meer kleinere bestellingen 

Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling: het gemiddelde orderbedrag daalde met 5% naar €110. Deze daling is echter voor een deel te verklaren door de toename van de online verkoop van apps en downloads.

Kleding +15%

De omzet van online producten (+13%) stijgt sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+5%). De omzet in online kleding bedraagt in de eerste helft van 2012 € 345 miljoen ( dit is een groei van 15%). Relatief nieuwe online segmenten zoals Interieur & Tuin (+29%) en Speelgoed (+25%) zijn bezig met een inhaalslag.

Kortere levertijden

Wat bijdraagt aan de groei van de online markt is dat levertijden steeds korter worden. De tijd tussen bestelling en levering is de afgelopen jaren aanzienlijk korter geworden, waardoor het nadeel ten opzichte van fysieke winkels steeds kleiner wordt.

Verwachting

Voor de tweede helft van 2012 wordt verdere groei verwacht en Thuiswinkel.org verwacht op basis van de cijfers dat er een goede kans bestaat dat de online consumentenbestedingen dit jaar op €10 miljard zullen uitkomen.