TOP

Online bestedingen stijgen in 2011 naar 9 miljard euro

Online detailhandelsbestedingen stijgen dit jaar met 10 procent naar ruim 9 miljard euro. Dit blijkt uit een rapport van Jones Lang LaSalle. Ook blijft de vraag naar A1-locaties onverminderd groot in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

Hoewel de Nederlandse economie bescheiden groeicijfers laat zien en ook het consumentenvertrouwen is verbeterd, is de detailhandelsomzet nog niet hersteld. Wel stijgen de online detailhandelsbestedingen dit jaar naar verwachting met circa 10 procent, tot een volume van ruim 9 miljard euro, zo blijkt uit het woensdag gepresenteerde Dutch Retail Market Bulletin 2011. Het rapport biedt de uitkomsten van kwantitatief onderzoek naar feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt. Daarnaast gaat het in op het thema duurzaamheid en de rol die dit speelt in de huisvestingskeuze van retailers.

Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk aspect voor retailers, maar nog niet doorslaggevend in hun huisvestingskeuze. Samenwerking tussen retailer, beheerder en eigenaar is essentieel om voordelen duurzaamheid te benutten.

Winkelruimte
De vraag naar winkelruimte neemt in kleine steden duidelijk af. Bovendien loopt het verschil tussen de vraag naar A1-locaties en locaties in aanloopstraten in alle steden verder op en is er gemiddeld genomen sprake van toename van het aanbod aan winkelruimte. Richard Dallinga, Director Retail bij Jones Lang LaSalle Nederland meldt aan propertynl.com: ‘Deze polarisatie zien we ook terug in de huurprijsontwikkeling. De huurprijzen op A1-winkellocaties in de grote steden namen het afgelopen jaar toe. Behalve in Utrecht en Maastricht, waar tophuurprijzen stabiel bleven.” In lijn met de huurprijsontwikkeling van een groot aantal andere Europese steden, wordt voor de Nederlandse steden voor de komende twee jaar een gematigde huurgroeiontwikkeling verwacht.