TOP

Online bedrijfskleding levert jonge ondernemers binnen jaar een miljoen euro op*

Een jaar bezig en bijna een miljoen euro omzet. Met de online verkoop van bedrijfskleding hebben Jelle Gudden (26) en Rik Burgersdijk (25) van proforto.nl een gat in de markt gevonden.

De jonge ondernemers begonnen letterlijk met z’n tweeën op een studentenkamer. Afgelopen januari namen ze 25 mensen in dienst, waarvan er zich elf bezig houden met de dagelijkse bedrijfsvoering. De omzet bedraagt na een jaar bijna een miljoen euro. Over het succes van proforto.nl blijven ze bescheiden. “We zien dat het goed gaat maar we hebben nog wel duizend dingen te doen”, vertelt Jelle Gudden.

AMBITIE

Tijdens zijn studie small business en retail management in Nijmegen liep Gudden stage in China. “Je las in die tijd alleen maar over China en allerlei bedrijven verplaatsten hun activiteiten daarheen. Ik wilde daar bij zijn. Het zien.” Daarna ging hij aan de slag bij Hema waar hij concepten in de markt leerde zetten. “En toen begon het te kriebelen.”

Hij richtte samen met Burgersdijk een online winkel op in nachtmode. “De pyjamashop”, zegt Gudden zelf. Ze verkochten merken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger maar de concurrentie bleek te groot. Bij toeval liepen ze tegen een accountmanager aan van een werkkledingfabrikant en zo is het balletje gaan rollen.

“Achter elke klant zitten tien nieuwe klanten”

Ze ontdekten dat de online markt voor bedrijfskleding nog in de kinderschoenen staat en besloten een online groothandel op te zetten. “Proberen, doorgaan, opnieuw proberen”, beschrijft Gudden de opstartfase. Twee ontwikkelingen zaten de ondernemers mee. Zo zijn er volgens Gudden steeds meer zzp’ers die al meer bekend zijn met online producten en diensten en grotere bedrijven, waaronder bouwgigant BAM, geven hun werknemers een budget waarmee ze zelf hun werkkleding mogen aanschaffen.

“Op een gegeven moment begon het te lopen.” Proforto telt nu tienduizend klanten uit de bouw-, zorg- maar ook horecasector en 70 leveranciers die samen 130 merken hebben. De focus ligt momenteel op het nabellen van en het contact houden met bestaande klanten. “We willen weten of producten en onze service en levering bevallen, want achter elke klant zitten wel tien tot twaalf nieuwe klanten.”

MILJARDENMARKT

De marktomvang voor bedrijfskleding bedraagt volgens Gudden 39,5 miljoen dragers in stuk. In andere woorden: 50 à 60 procent van de Nederlandse beroepsbevolking draagt bedrijfskleding. “Gemiddeld geven zij 35 euro uit wat neer komt op een markt van 1,5 miljard euro.” Op de vraag of die hele markt van proforto.nl wordt, antwoord hij lachend: “Dat zou mooi zijn ja, maar concurrentie is gezond.”

Niet alleen qua online activiteiten is de markt voor bedrijfskleding in ontwikkeling. De ontwerpen worden volgens Gudden steeds moderner. “Zo is iedereen nu sneaker-achtige schoenen aan het ontwikkelen maar dan bijvoorbeeld met stalen neuzen. In de zorg zie je meer en meer kleding in kleuren. Buitenkleding ziet er steeds meer uit als outdoorkleding van North Face.”

KRITISCHE BLIK

Hoewel het proforto.nl voor de wind gaat, gaat het succes niet vanzelf. Gudden: “Grote merken binnenhalen betekent praten, praten, praten, presentaties geven en goed kunnen vertellen wat je plannen zijn met het merk.” Met sommige merken hebben ze wel een jaar lang gesprekken gevoerd.

Afgelopen zomer daalde de omzet meer dan verwacht. “Ik dacht dat wij het in de zomermaanden gewoon druk zouden hebben maar onze omzet daalde behoorlijk. Maar het goede was dat we heel kritisch naar ons bedrijf zijn gaan kijken. Eigenlijk moet je dat twee keer per jaar doen.”

DE GRENS OVER

Voor de komende vijf jaar heeft Proforto genoeg plannen. Zo wil het bedrijf op zoek gaan naar een strategische investeerder en in 2015 moet de stap naar het buitenland gezet worden. “Al valt er in Nederland ook nog veel te halen.” Zo bestellen klanten nu tussen de één en vijf artikelen en die orderhoeveelheid moet tussen de vijf en vijftig komen te liggen. Het personaliseren van kleding, door middel van bedrijfslogo’s of – namen op kleding te drukken of te borduren, moet hierbij helpen. Als het aan Gudden ligt koopt iedereen straks bedrijfskleding online in plaats van “treurige fysieke shops met chagrijnig personeel”.