TOP

Onderzoek: technologie in fysieke winkels nodig om te overleven*

Technologie wordt de komende jaren steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat fysieke winkels er gebruik van moeten maken om het hoofd boven water te houden, dat zegt ABN Amro in een onderzoek.

Innovatieve technologieën werden voorheen vooral toegepast op de onlinewereld maar ABN Amro laat in een onderzoek weten dat nieuwe uitvindingen komende jaren vooral in fysieke winkels te vinden moeten zijn. Alleen op deze manier kunnen stenen winkels overleven. De fysieke winkel gaat hiermee de strijd aan met online en de retailsector gaat een nieuwe fase in.

Consument aan de macht
Deze verandering komt vooral omdat de klant in de laatste vijftien jaar steeds meer macht heeft gekregen. Internet kreeg pas rond de eeuwwisseling vaste voet aan de grond en nu al kunnen smartphones kledingstukken herkennen op straat. Al deze nieuwe innovaties beïnvloeden het gedrag van de consument. Ze kunnen prijzen vergelijken en zelf bepalen waar en wanneer ze willen shoppen. De macht van het winkelen is verplaatst van winkelier naar klant. Hierdoor moet de retailer steeds meer letten op de behoeftes van de consument en hierop inspelen.

Problemen
Nieuwe technologieën brengen veel problemen met zich mee voor de winkelier. Zo komt er extra brutomargedruk door de transparantie van het internet en ontstaat er een daling in de toeloop naar de fysieke winkels. Daarnaast zijn er ook algemene problemen zoals de geringe kennis die een winkelier heeft van zijn klant en het bijhouden van de voorraad.

Technologie is uitweg
Maar bovengenoemde problemen kunnen ook weer opgelost worden door andere technologieën. Zo kan het zijn dat klanten minder snel naar een fysieke winkel gaan omdat ze alles al op het internet kunnen vinden maar dit probleem kun je oplossen door de winkel aantrekkelijker te maken door middel van bijvoorbeeld Virtual Reality – het verbinden van realiteit met de virtuele wereld. Met andere systemen kun je het gedrag van de klant in kaart brengen en de voorraad makkelijker bijhouden.

We kunnen de exponentiële groei in de technologie – die we sinds de jaren ’60 zien – niet tegenhouden. We kunnen ons hier wel naar aanpassen en volgens de ABN Amro is dat door innovatieve technologieën welkom te laten heten in de fysieke winkel. “ReTail wordt MeTail. Bedrijven die technologie succesvol toepassen, winnen marktaandeel en kunnen hun marges vergroten ten koste van bedrijven die dat niet doen.” Echter blijkt uit een onderzoek van Shopping2020 dat Nederlandse retailers terughoudend zijn met het toepassen van innovaties.

Pas wel op
Maar let wel op. In de discussie over technologie komen ook altijd een aantal gevoelige onderwerpen naar boven. Zo moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat onze privacy en data beschermd blijven. Daarnaast heeft ook niet iedere hype een toekomst. Maar liefst tachtig procent van de nieuwe innovaties gaat na de ‘zeepbel’ meteen de prullenbak in. Wees dus voorzichtig met wat je aanschaft en weet zo goed als zeker dat in dit product een toekomst in zit.