TOP

Onderzoek: ouders hebben hekel aan verzendkosten

Kinderkleding via een webwinkel kopen, verloopt voor meer dan driekwart van de ouders niet zonder problemen. Onderzoek van GfK panelservices, exclusief voor kindermodevakblad Bengels wijst uit dat er nogal wat hindernissen te nemen zijn tijdens het webwinkelen voor kinderkleding.

Marktonderzoeksbureau GfK Panel Services stelde ouders namens Bengels de vraag welke problemen zij ervaren als zij baby-of kinderkleding via internet zoeken of kopen (we publiceerden deze uitkomsten al in bengels 4 2011). Hieronder bekijken we de waslijst van mankementen toegedicht aan het webkanaal tegen de kenmerken als leeftijd en opleiding van de webwinkelende ouders.

Slechts 16% van de ouders met kinderen tussen 0 en 14 jaar die het afgelopen jaar kinderkleding online kochten ervaart geen problemen bij het kopen van kinderkleding via een webwinkel. De overige 84% ervaren dus wel problemen bij het kopen van kinderkleding online.

Top 3 ergernissen webwinkelen

De top drie wordt gevormd door de verzendkosten, het niet kunnen voelen of zien van de kleding en het gedoe bij ruilen. Om te bgeinnen de verzendkosten: deze blijken het allerbelangrijkste euvel voor ouders, waarbij het niet uitmaakt wat de kenmerken zijn van de ouders (inkomen, leeftijd, geslacht regio en opleiding doen er dus niet toe). Maar liefst 40% van de ouders is niet blij met porti op hun aankoop, op de voet gevolgd door het niet kunnen voelen of zien van de kleding (37%). Hoger opgeleiden (44%) ervaren het niet kunnen voelen en zien van de kleding bovengemiddeld als een probleem.

Ongeduldige twintigers 

Daarna volgen als bezwaar bij het onlineshoppen naar kinderkleding ‘gedoe bij het retourneren’ (32%), ‘maatvoering’ (31%), ‘niet kunnen passen’ (23%) en ‘(lange) levertijd’ (17%). Twintigers (45%) en vijftigers (46%) ervaren bovengemiddeld ‘gedoe’ bij het eventueel terugsturen van de kleding bovengemiddeld als een probleem bij het kopen via internet. Maatvoering vormt bovengemiddeld een struikelblok voor de hoger opgeleiden (36%). Het niet kunnen passen scoort bovengemiddeld onder vijftigers (39%).

De langere levertijd vormt bovengemiddeld een probleem voor (ongeduldige?) twintigers (27%).

Minder urgente problemen 

Het ontbreken van persoonlijk advies, het gebrek aan persoonlijk contact, de onoverzichtelijkheid van het assortiment en de betalingsmogelijkheden (niet contant kunnen betalen) scoren elk maximaal 4%. Wat vaak gedacht wordt als voordeel in een stenen winkel, het persoonlijk advies, wordt door ouders die online kopen dus nauwelijks gemist. Al hoewel, mensen met een boven modaal inkomen ervaren het gebrek aan persoonlijk advies bij het kopen via internet bovengemiddeld als een probleem (8%).

Gebrek aan persoonlijk contact 

Mannen (5%) en mensen met een boven modaal inkomen (6%) ervaren bij een aankoop van kinderkleding via internet het gebrek aan persoonlijk contact. De sterkste troef in je stenen winkel lijkt dus iets vaker bestemd voor mannen en de klant met een inkomen boven modaal.

Geen problemen met webwinkelen 

Toch denkt een op de acht ouders (13%) die de afgelopen twaalf maanden baby- of kinderkleding via internet heeft gekocht, dit in de aankomende twaalf maanden vaker te doen. Wie bovengemiddeld geen problemen ervaart zijn mannen (20%), veertigers (22%) en lager opgeleiden (22%).