TOP

Onderzoek: logistiek en bezorging in 2020

Welke logistieke competenties moeten retailers ontwikkelen om succesvol te zijn in 2020? En welke delivery service concepten zijn hierbij nodig? Textilia vat onderzoek van Shopping2020 voor je samen.

De expertgroep Supply Chain en de expertgroep Delivery maken deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt. Supply Chain en Delivery onderzochten hoe de logistiek van retailers er in 2020 uit moet zien om succesvol te zijn, en hoe bestellingen in 2020 moeten worden bezorgd.

33,2 miljard euro

Shopping2020 verwacht dat de online consumentenbestedingen in 2020 zijn toegenomen tot 33,2 miljard euro. Ten opzichte van 2012 is dit een omzetverdubbeling. De ontwikkeling van technologie is hier een oorzaak van. Per gezin zullen er in 2020 meerdere bestellingen per week worden gedaan. Het toenemende aantal online bestellingen vraagt om een efficiëntere(en groenere) supply chain. (Zo beperk je als online retailer je CO2-uitstoot.)

Nooit meer wachten

Consumenten zullen (nog) veeleisender worden. In 2020 willen zij dag en nacht goederen en informatie kunnen verkrijgen. Het is in 2020 normaal dat pakketjes dezelfde dag en op zondag worden bezorgd. Ook bepaalt de consument zelf wanneer goederen geleverd worden en stuurt deze terug als het niet bevalt. De consument kan aangeven of een pakket thuis, op het werk of bij een afhaalpunt bezorgd moet worden. Zelfs een pashokje aan huis is mogelijk. Meerdere bestellingen van de consument worden – ten behoeve van het gemak van de klant – gebundeld en gecoördineerd door delivery platform services.

Klantgericht wordt klantgestuurd

Door de vele opties zal elke consument zijn eigen routines en voorkeuren gaan ontwikkelen. Aangezien de consument veel waarde hecht aan gemak en vrijheid, zal hij gekend willen zijn in deze voorkeuren en routines. Een persoonlijk ontvangst paspoort – met daarin de voorkeuren van de consument – behoort tot de mogelijkheden. Klantinzicht en relatieontwikkeling zijn hiervoor erg belangrijk. Naast gemak zijn ook service, een mooie ervaring, een gunstige prijs en betrouwbaarheid redenen voor een consument om in 2020 bij een bepaalde retailer te shoppen.

Efficiëntie is key

De verscherpte EU-regelgeving, met sterkere rechten voor consument, maakt het de retailer er niet makkelijker op. Hoe bereid je je voor op een competitieve wereld? Volgens Shopping2020 moeten retailers flexibel zijn, en worden informatie en samenwerking essentieel. Hierdoor kun je efficiënter werken, wat nodig is voor een snelle (en groenere) supply chain.

Logistiek is de nieuwe marketing

Volgens Shopping2020 zullen generieke platforms met brede productkeuze blijven groeien. Andere retailers kunnen zich onderscheiden op prijs, verrassing, gemak, keus, exclusiviteit of ervaring. Kijk ook goed naar doelgroep en regio. Een snelle, klantgestuurde bezorging zal een integraal onderdeel worden van (online) winkelen. Met een goede logistiek win je klanten. Retailers zullen hun service portfolio dan ook sterk moeten uitbreiden en het gemakkelijker moeten maken om de klant te laten sturen in het proces.

Lees ook: vier keer vernieuwen door groei e-commerce