TOP

Onderzoek: kleding grootste uitgavenpost voor jongeren

Nederlandse jongeren geven 19% van hun maandelijkse budget uit aan kleding. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting onder jongeren tussen 15 en 25 jaar. Zo'n 14% gaat naar huisvesting, uitgaan en hobby's slokken ieder 12% op, terwijl gsm-gebruik, computer en internet 10% van hun budget in beslag neemt.

Dat blijkt uit het representatief onderzoek van InSites Consulting, uitgevoerd onder ruim 4000 respondenten tussen 15 en 25 jaar (generatie Y) uit 16 landen. Uit het rapport blijkt ook dat ongeveer een kwart van de Nederlandse jongeren niet tevreden is over zijn huidige koopkracht.

Kleding, huisvesting, hobby’s en uitgaansleven slorpen volgens jongeren het meeste geld op. Toch is een grotere groep wel tevreden met zijn koopkracht (37%). Daarmee zijn de Nederlandse samen met de Duitse en Deense jongeren geboren tussen 1987 en 1997 het meest content met hun koopkracht.

In China en Brazilië is de situatie heel anders. De helft van de Braziliaanse en tweederde van de Chinese jongeren is ontevreden. Binnen Europa scoren vooral Frankrijk (48% ontevreden), Roemenië (43%) en de mediterrane landen (4 op 10 ontevreden) het slechtst.

Kledinguitgaven

Nederlandse jongeren geven 19% van hun budget uit aan kleding, terwijl 14% naar huisvesting gaat (denk aan kamerhuur voor studenten). Uitgaan en hobby’s slokken ieder 12% van de inkomsten op, terwijl gsm-gebruik, computer en internet 10% van hun budget in beslag nemen. Internationaal zijn er grote verschillen. Kleding neemt eveneens de grootste hap uit het budget van Belgische jongeren(15% van hun budget) en bij Britse jongeren, namelijk 14% van hun budget. Bij Amerikaanse jongeren gaat het meeste geld niet naar kleding, maar naar het kopen van media, games en muziek (12% van hun budget).

Huisvesting kost jongeren in Nederland, India (16%) en Denemarken (17%) relatief meer dan bijvoorbeeld in Duitsland (7%). In de VS zijn autokosten goed voor 11% terwijl deze in Nederland en Denemarken maar 4% bedragen.

Uitgaan is populair bij de Spaanse jeugd die er 16% van zijn budget aan uitgeeft, terwijl Chinese en Indiase jongeren er slechts 7% voor over hebben. Media-uitgaven (games, muziek e.d.) zijn het hoogst bij Amerikaanse jongeren (12% van het budget) en het laagst in Brazilië (6%) en Rusland (5%).

‘En/en’
“De generatie Y staat gekend als de ‘en/en generatie'”, aldus Joeri Van den Bergh, auteur van het boek How cool brands stay hot. “Ze willen leuke dingen beleven maar ook veel geld verdienen en het een staat het andere niet in de weg, vinden zij.” Zo snel mogelijk met pensioen kunnen gaan of rentenieren: daar is de helft van de jongeren in Frankrijk mee bezig. In Brazilië en China zelfs meer dan 6 op 10. In Nederland gaat het om eenderde van de 15- tot 25-jarigen. Drie op de tien jongeren in Nederland vindt dat hun bezittingen veel vertellen over wat ze bereikt hebben in het leven, maar dat is lager dan in België (37%) en vergelijkbaar met Zweden (30%).

Toch zegt ruim de helft van de Nederlandse jongeren meer interesse te hebben in verrijkende ervaringen dan ook echt zelf rijk zijn. Slechts 14% draait dit om en vindt rijk zijn juist belangrijker.

Volg de komende tijd de berichtgeving uit dit onderzoek op www.bengels.nl.