TOP

Onderzoek: E-mailmarketing blijft belangrijk*

E-mailmarketing is nog steeds erg belangrijk voor de Nederlandse bevolking, dat blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker. Hieronder een paar tips om te zorgen dat je e-mails beter gelezen worden.

E-mails blijven erg belangrijk in ons leven. De Nederlandse bevolking start de dag dan wel met het raadplegen van Facebook en WhatsApp maar e-mail is geen slechte tweede. Dat blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker. Gemiddeld ontvangt een Nederlander 94 e-mails per week. Bij jongeren is dat een stuk minder (rond de 55) maar bij de groep 45 tot 54 jarigen is er juist een piek te zien van 130 e-mails per week.

E-mailmarketing
Het grootste deel van de Nederlanders (72 procent) prefereert reclame te ontvangen via de e-mail. Er is dan ook weinig aanhang voor reclame via social media. E-mailmarketing blijft dus erg belangrijk. Dit komt ook omdat een groot deel van de Nederlanders (68 procent) het meeste vertrouwen heeft in e-mails als het gaat om privacy. Op de vraag ‘Heeft u de afgelopen 12 maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht via onderstaande kanalen?’ geeft 70 procent aan dat ze door een e-mail iets hebben gekocht. De grootste reden voor het inschrijven op een nieuwsbrief is dan ook voor aanbiedingen en exclusieve acties (69 procent). Op de tweede plek (57 procent) wil het Nederlandse publiek met een nieuwsbrief ook op de hoogte worden gehouden van een bedrijf.

Tips
Telefoon: E-mails worden steeds vaker op telefoons gelezen. Maar liefst 30 procent van de Nederlanders leest zijn e-mail het vaakst via een mobieltje. De laptop wint het hier nog maar net van met 31 procent. Dit betekent dat het belangrijk is om e-mails niet alleen goed leesbaar te maken voor laptops maar dus ook voor telefoons.

Leesmomenten: E-mails worden het meest gelezen tot 11.00 uur en na werk- en schooltijd. Blinker geeft dan ook als tip: ‘Wil je de boodschap prominent in beeld hebben, verstuur deze dan niet om 13.00 uur. Jouw boodschap komt dan terecht in een berg ongeopende e-mails die de Nederlander pas rond een uur of vijf voor zich ziet. Stuur je de boodschap later in de middag dan is de kans groter dat je meer bovenaan eindigt in de inbox.’ Tachtig procent van de nieuwsbrieven worden echter verzonden tussen 08.00 en 17.00 uur. Het verzendmoment moet dus beter afgestemd worden op het leesmoment.

Uitschrijven: Gemiddeld heeft iedere Nederlander zich afgelopen jaar voor tien nieuwsbrieven uitgeschreven. De belangrijkste reden hiervoor (52 procent) was dat de onderwerpen niet interessant genoeg waren. De marketeer moet dus beter inspelen op de wensen van de klant. Als hij deze wensen niet kent, kan hij dat beter vragen door middel van een klantenonderzoek voordat het te laat is. Een andere reden voor het opzeggen van een nieuwsbrief (51 procent) is omdat de frequentie te hoog ligt.

Werkende afmelding: Maar liefst 36 procent van de  ondervraagden gaf aan na het afmelden van een nieuwsbrief toch nog e-mails van het bedrijf te ontvangen. Hier moet beter op gelet worden aangezien de Autoriteit Consument en Markt steeds strenger wordt en 63 procent van de Nederlanders weet dan ook dat een werkende afmeldlink wettelijk verplicht is. Daarnaast leidt een niet werkende afmeldknop voor slechte reclame voor je kanaal.

 

Meer weten over e-mailmarketing? Volg onze workshop op 18 november!

In één dagdeel leren we je hoe je e-mail marketing juist inzet en hoe je een e-mail marketingplan opstelt. Met voorbeelden uit de praktijk en uitdagende opdrachten laten we zien wat je allemaal kunt bereiken.

Info