TOP

Onderzoek: de modeondernemer anno 2014

Uit onderzoek van Textilia en GfK blijkt dat de meeste retailers met de tijd meegaan. Zij hebben zowel een fysieke winkel als een webshop. Toch ziet het merendeel de toekomst somber in.

Met 41 procent heeft het merendeel van de ondervraagde bedrijven zowel een fysieke winkel als een webshop. Met deze crosschannelstrategie zijn zij klaar voor de toekomst. Toch zien de meeste retailers de toekomst somber in.

Fysieke winkel of webshop

Een derde van de retailers doet nog niet mee met de crosschannelverkoop en heeft alleen (nog) een fysieke winkel. Slechts vier procent heeft alleen een webshop. De overige 22 procent van de ondervraagde modeprofessionals werkt bij een bedrijf zonder winkel, zoals een leveranciersbedrijf.

Toekomstvisie

De helft van de bedrijven denkt dat de economische situatie de komende twaalf maanden hetzelfde zal blijven. Volgens twaalf procent zal de situatie zelfs verslechteren. Zo’n 41 procent van de bedrijven is optimistisch en denkt dat de economie het komende jaar beter zal worden.

Prestaties

Eveneens de helft van bedrijven verwacht in 2014 hetzelfde te zullen presteren als het afgelopen jaar. Meer dan een derde denkt zelfs beter te gaan presteren. Een klein deel (13 procent) is pessimistisch en voorspelt slechtere prestaties voor 2014.

Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met GfK. Wil jij ook meewerken aan onze onderzoeken? Meld je dan aan bij MYfashionpanel.

Lees ook: ING voorspelt betere tijden voor detailhandel