TOP

Omzetgroei voor Inditex, Helly Hansen in de prijzen en ‘behoorlijk’ 2021 voor de retail

Inditex heeft een goed eerste kwartaal achter de rug, verschillende modemerken zijn in de prijzen gevallen tijdens de uitreiking van de Shopping Awards en ondanks de lockdowns en bijbehorende sluitingen in 2021 heeft de detailhandel in dat jaar over het geheel genomen ‘behoorlijk’ gepresteerd, blijkt uit onderzoek. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 juni 2022.

Foto: Shutterstock

Omzetgroei voor Inditex

De Inditex Group, moederbedrijf van onder meer Zara, Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti rapporteert voor het eerste kwartaal – dat loopt van 1 februari tot 30 april 2022 – een omzetgroei van 36% tot €6,74 miljard. Dat komt mede door een sterk herstel van de bezoekersaantallen, aldus Inditex. Dat geldt voor alle markten, met uitzondering van Rusland en Oekraïne, waar alle winkels en online winkels op respectievelijk 5 maart en 24 februari gesloten zijn. Ook in China was de groei zwakker, daar werden 67 winkels getroffen door coronabeperkingen. De Amerikaanse markt bleef een opmerkelijke groei optekenen, wat haar positie als de op één na grootste markt van de groep verstevigde. De inkomsten uit onlineverkopen bleven sterk, met een daling van 6% op jaarbasis, waardoor bijna de gehele groei van 67% die in 1Q21 werd opgetekend, werd geconsolideerd.

Deze modemerken hebben een Shopping Award gewonnen

Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse Shopping Awards, dinsdagavond 7 juni in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee, hebben verschillende mode- en schoenenmerken publieksprijzen in de wacht gesleept. Grote winnaar van de Shopping Awards 2022 is cadeauwinkel Kaartje2go, het werd uitgeroepen tot Beste Webwinkel 2022. De awards worden jaarlijks uitgereikt door de gelijknamige stichting die beoogt een positieve bijdrage te leveren aan e-commerce. Dit zijn de lijstjes per modecategorie: Baby-& Kindermode: 1. Noppies, 2. HappyBear Diapers, 3.kleertjes.com Damesmode: 1. Je m’appelle, 2. Geisha Herenmode: 1. Suitable, 2. Mr Marvis, 3. Rico Moda Schoenen: 1. Barefoot & More, 2.vanHaren, 3. Vabotti schoenen | Fits your profile Juweliers: 1. My Jewellery, 2. Zhen Zhu, 3.Siebel Juweliers Mode accessoires: 1. Zonnebrillen.com, 2. MYoMY, 3. Hobbygigant Ondermode & Lingerie: 1. Bamboo Basics, 2. ToffeSokken.nl, 3. Annadiva

RMC: ‘Pas openingstijden aan bij personeelstekort’

Het gebeurt steeds vaker dat retailers de winkel eerder sluiten of later openen omdat er geen personeel te krijgen is. Volgens onderzoeksbureau RMC moeten ondernemers goed afwegen wat de beste tijden zijn om open te zijn. Dat is in elk geval op zaterdag. Uit hun onderzoek blijkt dat op die dag nog altijd het meeste winkelend publiek door de straten loopt, al is het wel zo dat deze dag zijn ruime voorsprong aan het verliezen is. De consument laat zien dat funshoppen meer runshoppen wordt en dat de drukte van de winkeldagen naar elkaar toegroeit. Gemiddeld genomen ligt de druk qua tijdstip in de middag, de piek ligt rond 14.30 uur. Grote steden kennen een latere piek tussen 15.30 en 16.00 uur en kleine steden tussen 14.00 en 14.30 uur, omdat winkels in grote steden langer open blijven. RMC zegt op basis hiervan dat winkeliers bij beperkte personeelscapaciteit de deuren niet eerder op de dag moet sluiten, maar later openen. Het laatste uur op een gemiddelde winkeldag geeft zelfs 10,33% van de dagdrukte weer, terwijl dat bij de uren in de ochtend maar 5,39% betreft.

Retail presteerde behoorlijk in 2021

Ondanks de lockdowns en bijbehorende sluitingen in 2021 heeft de detailhandel in dat jaar over het geheel genomen ‘behoorlijk’ gepresteerd. Dat meldt Retailtrends op basis van een onderzoek van accountantsorganisatie SRA. Er zijn wel grote verschillen te zien in de branche: de helft van de detaillisten zag de winst met vijftig procent stijgen, maar daar tegenover staat dat de winst bij een derde van de retailers daalde met minimaal de helft. De branche als geheel zette in 2021 een omzetgroei neer van 5 procent en een winstgroei van 22,5 procent. In 2020 was dat respectievelijk 10 procent en 42 procent. SRA ziet dat het effect van steunmaatregelen nog van invloed is; personeelskosten zijn bijvoorbeeld vorig jaar minder hard gestegen dan in voorgaande jaren dankzij de NOW-regeling. De loongroei binnen de detailhandel kwam in 2021 uit op 3,3 procent, tegenover 4,9 procent in het mkb. Het eigen vermogen is binnen de detailhandel gestegen met 26,3 procent.

Ispo Award voor jack Helly Hansen

Helly Hansen heeft de Ispo Award voor de Odin 9 Worlds 3.0 jacket, de jas die voor de zomercollectie 2023 een upgrade heeft gekregen. Dat meldt het merk in een persbericht. De jas is opnieuw ontworpen en gemaakt van gerecycled materiaal afkomstig van gebruikt vissersuitrusting, zoals visboeien. Het is het bestverkochte hardshelljack van het merk. Het merk laat bij monde van Sofia Jonsson, category manager voor outdoor bij Helly Hansen weten erg blij te zijn met prijs; “Ons team van ontwerpers en ontwikkelaars werkt nauw samen met professionele zoek-en reddingsteams en berggidsen om uitrusting te creëren die de grenzen van outdoorprestaties echt verlegd. Met deze jas wilden we een zeer technisch, prestatiegericht en professioneel product leveren dat ook beter is voor het milieu. En we zijn vereerd dat onze inspanningen met deze prijs zijn erkend.”

Beeld: Helly Hansen