TOP

Omzet webshops stijgt naar ruim € 2 miljard

De markt voor Nederlandse webshops blijft groeien. In de eerste helft van 2008 is de omzet van webshops met 24% gegroeid naar € 2,3 miljard. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research en Thuiswinkel.org.

De omzet van webshops is dan wel flink gegroeid, maar wel minder hard dan in voorgaande jaren. Ook het aantal nieuwe kopers (700.000 in de betreffende periode) groeit minder hard, evenals de stijging van het gemiddeld aantal bestellingen per online koper. Maar nog steeds is de groei van de online thuiswinkelmarkt veel groter dan de omzetgroei van de normale detailhandel (+2,7%). In de non-food (reizen, tickets en financiële diensten niet meegerekend) groeiden de online bestedingen zelfs met 40%.

In de eerste helft van 2008 besteedde de online koper gemiddeld € 337 in webshops, een groei van 6% ten opzichte van een half jaar geleden. Gemiddeld heeft een online koper 2,75 bestellingen gedaan in deze periode.

Volgens Blauw Research raken klanten gewend aan het kopen op afstand en ziet slechts een kwart van de consumenten het niet kunnen zien of voelen van een product als nadeel. Een half jaar geleden was dat nog een derde. Ook de tevredenheid van kopen via internet is nog steeds erg hoog. Net als de tweede helft van 2007 geeft 96% aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online bestelling”.

De cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking van Blauw Research met de ruim 900 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, plus onderzoek onder 2000 consumenten.