TOP

Omzet mode stabiel in oktober, retail krimpt in 2023, Miu Miu populairste merk

De omzet van kledingwinkels bleef volgens het CBS stabiel in oktober, terwijl schoenenwinkels de omzet zagen dalen. In 2023 zorgt een dalende koopkracht in combinatie met steeds hogere kosten voor een krimp in retail. En Miu Miu is volgens Lyst het populairste merk van 2022. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 1 december 2022.

Beeld: Miu Miu door L’Estrop

Omzet kledingretail stabiel in oktober

De detailhandel heeft in oktober 4,2 procent meer omgezet dan in oktober 2021, meldt het CBS. Dit komt vooral door gestegen prijzen, want het verkoopvolume was 5,2 procent lager. In food groeide de omzet in oktober met 7,8 procent, maar in non-food slechts met 1,7 procent. De omzet van kledingwinkels bleef stabiel (+0,1%); schoenenwinkels zagen de omzet dalen met 4,9 procent. Online steeg de omzet van de totale retail met 4,2 procent. Pure online spelers hebben 1,6 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channel retailers groeide met 7,5 procent. De online omzet van kledingwinkels steeg met 7,3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Banken voorspellen krimp in retail in 2023

In 2023 zorgt een dalende koopkracht in combinatie met de steeds hogere kosten voor huur, energie, inkoop, transport en personeel voor verdere druk op de marges in de retailsector. Dat concludeert ABN AMRO in de Sectorprognose Retail 2022-2023. In 2023 verwacht de bank voor de gehele sector dan ook een krimp van een 0,5 procent. Terwijl kledingwinkels (+15%) dit jaar goede zaken deden, drukken de stijgende kosten op de marges. In 2023 wordt daarom een lichte groei (+2%) verwacht. Schoenenwinkels presteerden dit jaar weliswaar goed met een groei van 10 procent, maar kampen vooral met concurrentie van online aanbieders. Hierdoor wordt in 2023 slechts een lichte groei van 1 procent verwacht.

Volgens ING Research komt de omzetgroei van de detailhandel in 2023 uit op circa 2,5 procent, fors lager dan in 2022 (+7,5%). De omzetgroei is uitsluitend te danken aan de (gedeeltelijk) doorgevoerde prijsstijgingen; de aanhoudende druk op de consumentenbestedingen leidt tot een verdere volumekrimp (-1%). De verwachting is dat de prijsstijgingen volgend jaar minder groot zullen zijn (+3,5% versus +7% dit jaar). In het food segment is de volumekrimp met 1 procent naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%). Hogere prijzen resulteren in beide segmenten wel in omzetgroei: 4 procent in food retail en 1 procent in non-food retail. De omzetkrimp van ongeveer 5 procent in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 5 tot 10 procent.

Drukte op Cyber Monday

Het verkoopvolume op Cyber Monday steeg in Nederland onder de klanten van financieel dienstverlener Mollie met 18,8 procent ten opzichte van vorig jaar. De jaar-op-jaar groei van het evenement overtrof daarmee die van Black Friday (14,5%). Dit jaar maakte het winkelende publiek op Cyber Monday veel meer gebruik van Buy Now, Pay Later-methoden dan vorig jaar (+129% in Nederland).

Ook uit de verzenddata van Sendcloud, dat met meer dan 23.000 webwinkels samenwerkt, blijkt dat Black Friday en Cyber Monday populair blijven. Gemiddeld verzonden webwinkels dit jaar zo’n 5 procent meer pakketten in de week van Black Friday vergeleken met een jaar eerder. In 2021 versloeg ‘Black Week’ nog alle records met een stijging van het pakketvolume van 32 procent ten opzichte van 2020. Vergeleken met een normale dag in 2022 werden er op Black Friday 115 procent meer pakketten verzonden. Op Cyber Monday werden maar liefst 225 procent meer pakketten verzonden dan gebruikelijk. Maandag is over het algemeen sowieso de drukste dag in de week voor het verzenden van pakketten omdat dan vaak ook de orders uit het weekend worden verzonden.

Lyst: Miu Miu populairste merk van 2022

Miu Miu is het populairste merk van 2022, blijkt uit Lyst’s Year in Fashion waarin de populairste merken, producten en mensen van het jaar worden gerangschikt op basis van zoekresultaten, verkoopcijfers en statistieken van sociale media. Miu Miu was populair vanwege de populaire Wander bag en de microrok en de ballerina’s die viral gingen. De ss23 show van het merk genereerde 23 miljoen views op Tik Tok. Trend van het jaar is Barbie, oftewel roze; ook wel Barbiecore genoemd. Vooral het roze uit de wintercollectie 2023 van Valentino bleek populair in de zoekopdrachten.

Collab of the year is de samenwerking tussen Nike en Jacquemus, die in een paar minuten was uitverkocht en die zelfs de website liet crashen. Birkenstocks Boston clog is uitgeroepen tot schoen van het jaar en Prada’s Re-nylon Re-edition 2000 is de tas van het jaar. Bella Hadid is de onbetwiste power dresser van 2022. Wat zij droeg zorgde direct voor een stijging in zoekopdrachten via Lyst, zoals korsetten, cargopants en de mini platform Uggs die ze in september droeg.

Extra energiesteun uit overwinst energiebedrijven

Het kabinet komt vanaf vandaag met een heffing voor energieproducenten die extra winst maken als gevolg van de torenhoge energieprijzen. Deze inframarginale heffing geldt voor zeven maanden en  moet 1,8 miljard euro opleveren. Dat meldt De Ondernemer. Met dit bedrag kan een verlaging van de energierekeningen van bedrijven en consumenten gefinancierd worden. Deze heffing is bedacht in samenspraak met de Europese lidstaten. De heffing geldt voor producenten met een productievermogen vanaf 1 MW (ongeveer 3.000 zonnepanelen of 1 grote windmolen). Dat zouden ongeveer 1.500 productie-installaties zijn.