TOP

Nu in Textilia #4: kleurkaarten voor zomer 2021, inkooptips tijdens corona en een interview met Arma

Vandaag ligt er eindelijk weer een nieuwe Textilia op de mat. Hoe ga je inkopen nu de coronacrisis een gat in het seizoen heeft geslagen en er geen beurzen zijn? Verder: het bongemiddelde van de prachtige winkel Moois & Meer in Middelburg, een interview met de nieuwe generatie bij Arma, Arden Aykaz en Richard Root en uiteraard krijg je de allernieuwste kleurkaarten met stylingtips van onze trendwatchers.

Interview met Arden Aykaz en Richard Root van leermerk Arma: ‘We willen de uitstraling hebben van een modemerk, niet van een leerspeciaalzaak’

De high end jubileumcollectie die leermerk Arma in 2015 lanceerde om het 30-jarig bestaan te vieren werd onbedoeld een groot succes. Zo groot, dat tweedegeneratiedirecteuren Arden Aykaz en Richard Root een nieuwe missie vonden: de premiummarkt veroveren. “Daar is ruimte voor een leerspecialist.”

Markt in cijfers: Fashionscan van Inretail met de omzetontwikkeling eerste kwartaal 2020

Het jaar begon goed voor de modewinkels, maar de coronacrisis gooide in maart flink roet in het eten. Daardoor eindigt het eerste kwartaal ver in de min. Dat blijkt uit de Fashionscan van brancheorganisatie Inretail, uitgevoerd door GfK. Edwin Belt van Inretail duidt de cijfers: “Het leeuwendeel van de kleinere, zelfstandige winkels bleven wel open om elke euro omzet te kunnen pakken en sommigen werden daarin zelfs heel creatief. De verschillen in resultaat tussen retailers zijn dan ook groot. In de winkelstraten van de grote steden was het doodstil. De kleine ondernemers hadden vaak het voordeel dat ze op locaties zitten waar traffic bleef en een loyale klantenkring hebben.”

Bij de kleurkaarten: hoe maak je combinaties met de nieuwe modekleuren?

Op maar liefst 8 pagina’s vind je combinatietips van onze gerenommeerde trendforecasters, die in een oogopslag duidelijk maken wat zij bedoelen met de kleurverdeling op hun kaart. “Trending deze zomer is de kleurfamilie van groentinten die bestaat uit een harde grasgroen en een mossige legergroen. Zwart en wit zijn goede basiskleuren met lichtblauw en intens donkerblauw als belangrijke nieuwkomers. Deze worden ook vaak in uni gebruikt.”

Duurzaam retailen volgens Eva Smits en Peter van Oosterhout van Moois & Meer in Middelburg

Eva Smits (55) en Peter van Oosterhout (56) runnen hun winkel Moois & Meer in hartje Middelburg. Ze verkopen vrouwen- en mannenmode, aangevuld met koffietafelboeken, huidverzorging, bedlinnen en meer. Rode draad in hun collectie? “Onze voorliefde voor ambacht en duurzaamheid.” Zeven jaar geleden begonnen Smits en Van Oosterhout met een handel in authentieke hamamdoeken. Dat is inmiddels uitgegroeid uit tot een kledingwinkel met duurzame en verantwoorde merken.

Hoe bied je de coronacrisis het hoofd? Plus: tips van deskundigen

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie van 2021. Er zijn geen beurzen en modeshows, maar het grootste vraagstuk is misschien wel: welk budget neem je als uitgangspunt na de dramatische doorverkoop van afgelopen seizoen? Retailers vertellen hoe ze de crisis het hoofd willen bieden. Plus: tips van specialisten. “In overleg met de leverancier beginnen we met een lagere startorder in combinatie met afspraken over het budget waarmee we in het seizoen geleverd krijgen. Dan hebben we niet alles in één keer en zijn leveranciers ervan verzekerd dat we verder in het seizoen nog bij ze besteden. Zo moeten we de pijn verdelen.”

Close-up: Daan Ubachs, oprichter van kledingmerk Unrobe

Wie is Daan Ubachs (32), pionier op het gebied van duurzaam ondernemen en oprichter van het kledingmerk Unrobe? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 20 persoonlijke vragen. Met wie zou hij een dag willen ruilen? “Eigenlijk ben ik wel tevreden met wie ik ben. Maar als ik moet kiezen, dan Leonardo DiCaprio. Wat een baas is dat. Hij leeft een leven waar iedere man wel eens over fantaseert.”


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.