TOP

Nordstrom neemt belang in Asos, minder faillissementen in juni en corona treft WE Fashion

Ook WE Fashion heeft te lijden onder de pandemie, de winnaars van de Dutch Retail Experience Award zijn bekendgemaakt en er zijn volgens het CBS minder faillissementen gemeld in juni. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 12 juli.

Corona treft ook WE Fashion

Kledingketen WE Fashion heeft in het gebroken boekjaar 2020/2021, dat liep tot 31 januari van dit jaar, een verlies geleden van 17 miljoen euro. Een jaar eerder noteerde de modeketen nog een winst van 6 miljoen euro. Dat meldt Quote op de website. In 2019/2020 werd nog voor 265 miljoen euro verkocht, afgelopen jaar was dat 206 miljoen euro (-28,7%). Een deel van deze winst was afkomstig uit de verkopen van vastgoed die een eenmalige bate van 33 miljoen euro opleverden, zonder deze uitverkoop bedroeg het verlies dus meer dan 50 miljoen euro. Dit blijkt uit de recent gedeponeerde jaarrekening bij de Kamer van Koophandel. In de toelichting op de stukken schrijft WE Fashion, waar ook mannenmodemerk Van Gils toe behoort, dat lege winkelstraten en gesloten winkels als gevolg van de lockdown het bedrijf fikse kleerscheuren bezorgden. Aangezien meer dan de helft van de omzet uit Nederland afkomstig is, geeft dat weinig vertrouwen in het lopende boekjaar: de eerste maanden van 2021 waren de deuren van kledingwinkels ook noodgedwongen gesloten. Wel zou de online omzet toegenomen zijn, exacte cijfers worden niet gepubliceerd. Het modebedrijf schrijft dat het evengoed verwacht aan de kredietafspraken te kunnen voldoen als corona geen roet in het eten gooit.

WE Fashion-filiaal aan de Kalverstraat in Amsterdam. Credit: We Fashion.

Minder faillissementen in juni: handel grootste verliezer

Er zijn in juni 10 bedrijven minder failliet verklaard dan in mei, aldus het Centraal Bureau voor de Statisiek (CBS). Het aantal uitgesproken faillissementen in de eerste helft van 2021 is iets meer dan de helft lager dan in het eerste halfjaar van 2020. Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 816 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak en sindsdien is het aantal faillissementen afgenomen. In februari 2021 bereikte het aantal faillissementen het laagste niveau na december 1990. Ook in de maanden na februari 2021 lag het aantal faillissementen op een historisch laag niveau. Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in juni 138 bedrijven en instellingen – exclusief eenmanszaken – failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 25. Dat zijn er 4 minder dan in mei. De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in juni de meeste faillissementen uitgesproken in de sector verhuur en overige zakelijke diensten.

Dit zijn de winnaars van de Dutch Retail Experience Award 2021

De winnaars van de Dutch Retail Experience Award zijn bekendgemaakt. Dit jaar kreeg niet één retailer de hoofdprijs in de categorie Women & Men. Lutz in Vinkeveen en Van Zuilen Mode in Gorinchem mochten allebei een award in ontvangst nemen. Volgens de jury twee geweldige familiebedrijven die zich in het coronatijdperk opnieuw op de kaart hebben gezet door met name hun online en social media exposure opnieuw vorm te geven. In de categorie Women heeft Maggy’s uit Spakenburg gewonnen. De eigenaren hebben de winkel zowel online als offline opnieuw neergezet. De digitale stappen en één van de eerste online modeshows maken Maggy’s volgens de jury tot een groot voorbeeld voor retail Nederland. In de categorie Men won Coef Men. Volgens de jury weten eigenaar Koen en zijn team met een duidelijke visie en merkenpakket zowel in de winkel als online de klant binnen te halen. De biologische supermarkt Nieuw Mos Warenhuis in Amersfoort won in de categorie Innovative store. Rico Moda won in de categorie Online. Deze shop kreeg een klanttevredenheidsscore van 9.6.

Amerikaanse Nordstrom neemt belang in 4 Asos-labels

De Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom neemt een minderheidsbelang in vier kledingmerken van de Britse online moderetailer Asos, in een poging om een jonger publiek aan te trekken, aldus Retaildetail. Het gaat om de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT, die zich vooral richten op twintigers. De financiële voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt. Door de deal krijgt Nordstrom de exclusieve detailhandelsrechten voor de merken in Noord-Amerika, waardoor ze daar voor het eerst in fysieke winkels zullen liggen. Topman Pete Nordstrom zegt hierover: “Door de Asos-merken, waaronder Topshop en Topman, naar onze klanten te brengen, kunnen we vernieuwing en opwinding creëren.” Daarnaast zullen klanten vanaf dit najaar online bestellingen van Asos kunnen ophalen bij alle Nordstrom-winkelpunten. Asos verwierf deze vier modemerken in februari, na het faillissement van de Britse modegroep Arcadia in november.

Foto: WE Fashion