TOP

Nominaties voor Retail Jaarprijs 2011 bekend

Negen winkelketens en elf zelfstandige winkeliers behoren tot de shortlist voor het winnen van de prestigieuze ING Retail Jaarprijs 2011.

Kanshebbers op het gebied van mode in de categorie winkelketens zijn Jack & Jones, Vila, Hunkemöller en …Leuk! Bij de zelfstandige winkels zijn genomineerd Van Zuilen Mode uit Gorinchem, Maggy’s Mode uit Spakenburg en Tenue de Nîmes uit Amsterdam.

Deze winkels hebben de vakjury voldoende overtuigd van hun prestaties en maken zo kans om de opvolgers te worden van De Bijenkorf en Van Tilburg Mode & Sport. De winnaars worden bekendgemaakt op het ING Retail Jaarprijs Gala. Dit gala vindt plaats op 9 november 2011 in Hilversum.

Sterke selectie
“Het aantal inschrijvingen en de kwaliteit waren dit jaar opnieuw zeer hoog”, zegt Vakjury-voorzitter Henk Gianotten. “Dit ondanks de economische recessie en het feit dat we ons nog steeds niet in een hoogconjunctuur bevinden. Hierdoor is het voor een aantal retailers moeilijk om aan alle eisen te voldoen. Uiteindelijk hebben we toch een goede selectie kunnen maken. We kunnen dan ook met recht zeggen dat we dit jaar een sterke lijst hebben, die de breedte en diversiteit van de retail perfect weergeeft.”

Zelfstandige winkeliers
Dit jaar kende de categorie zelfstandige winkeliers een recordaantal inschrijvingen. In totaal schreven zich maar liefst 111 zelfstandigen in voor de Vakjuryprijs; dit is een stijging van 140 procent ten opzichte van 2009. En dat terwijl het aantal inschrijvingen toen al 37 procent hoger lag dan in 2008. De stijging is mede te danken aan hoofdsponsor ING. Dit bedrijf heeft via kanalen als ING.nl en Ondernemerssupport.nl een grote groep retailers bereikt. Voorheen waren zij moeilijk te bereiken.

Beoordeling
De vakjury selecteerde allereerst op basis van onderscheidend vermogen van een winkel(keten). Hierbij gaat het met name om het gevoerde strategische beleid en de vernieuwingswaarde van de formule of winkel. Daarnaast beoordeelde de vakjury of de inzending voldoet aan enkele formele eisen. Een formele eis is bijvoorbeeld of er sprake is van detailhandel volgens de definitie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Verder dient de winkel winst te maken en model te staan voor de gehele formule. Uiteraard is ook de inschrijving zelf beoordeeld: de presentatie van de inschrijving en de bezieling die hierbij naar voren komt.

Klanttevredenheidsonderzoek en mysteryshopper
De komende twee maanden bezoekt een ‘mystery shopper’ van onderzoeksbureau Multi-Value de geselecteerde winkelketens en zelfstandigen. Deze onderzoeker vraagt klanten van de betreffende winkel naar hun oordeel. Daarnaast beoordeelt de mystery shopper de winkels op onder meer uitstraling, service, personeel en beleving. Op basis van de onderzoeksresultaten en het oordeel van de Vakjury ontvangen drie winkelketens en drie zelfstandige winkeliers op 1 september 2011 een nominatie. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala op 9 november 2011.