TOP

Nieuwe winkels voor Alix, Hema wil uitbreiden in Frankrijk, milieuvriendelijke bezorging steeds belangrijker

Alix the label gaat twee nieuwe winkels in Nederland openen. Hema wil het aantal fysieke winkels in Frankrijk verdubbelen. En twee op de vijf Nederlanders vindt dat je extra verzendkosten moet betalen als je kiest voor een milieuonvriendelijke bezorging van je pakket. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 12 juli 2022.

Foto: De winkel van Alix the label in Den Bosch

Alix the label opent twee nieuwe winkels

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Alix the label gaat twee nieuwe winkels openen. Dat meldt directeur en eigenaar Rens Netten op Linkedin. In september opent een winkel in de Choorstraat in Utrecht, in het opvallende hoekpand op nummer 13. Vervolgens opent in december in Den Haag een winkel in de Venestraat op nummer 28. Alix the label heeft al drie winkels in Nederland, in Eindhoven, Den Bosch en Haarlem. Het merk werd in 2014 opgericht door Olivia Wierda en Rens Netten. In 2021 lanceerden zij daarnaast het jongere en betaalbare label Refined Department. Van beide concepten werden in april twee winkels naast elkaar geopend in de Barteljorisstraat in Haarlem. Het bedrijf zou ook nog op zoek zijn naar geschikte winkelpanden in Amsterdam en Maastricht.

Hema wil aantal Franse winkels verdubbelen

Hema wil de komende vier jaar het aantal fysieke winkels in Frankrijk verdubbelen. Niet via franchise, maar in eigen beheer. Dat meldt Retailtrends op basis van berichtgeving  van de Franse nieuwssite Retail Républik. Hema heeft 68 winkels in Frankrijk, waarvan 40 procent is gevestigd in de regio Parijs. Hema heeft door corona een lastig jaar achter de rug in Frankrijk en sloot daarom zo’n 10 procent van de Franse winkels omdat die niet rendabel waren. Ook werden de 350 shop-in-shops bij Franprix en Géant Casino gesloten. De groei met shop-in-shops zou ten koste gaan van de eigen winkels. Sinds de overname door Parcom en Jumbo-familie Van Eerd focust Hema op de Benelux en Frankrijk. De warenhuisketen trok zich terug uit Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Consument vindt milieuvriendelijke bezorging steeds belangrijker

Maar liefst 38 procent van de Nederlanders vindt dat je extra verzendkosten moet betalen als je kiest voor een milieuonvriendelijke bezorging van je pakket. Dit blijkt uit onderzoek van de transport management service Wuunder onder ruim 1.000 Nederlanders. Dertig procent betaalt daarentegen graag wat extra voor bezorgmethodes die rekening houden met het milieu. Een derde optie voor een groenere logistieke sector is het compenseren van de CO2-uitstoot. Dit zegt een derde van de consumenten te willen. Maar er kan ook aan duurzame bezorging gewerkt worden zonder dat de klant hoeft te betalen. Zo geeft vier op de vijf consumenten aan met liefde een dag langer te wachten op een bestelling als deze dan op een milieuvriendelijke manier bezorgd wordt. Maar liefst 43 procent van de Nederlanders geeft aan bij voorkeur hun aankoop te doen bij een webshop die milieuvriendelijk bezorgen faciliteert. Jeroen Gehlen, mede-oprichter van Wuunder: “Vroeger zag je dat de portemonnee uiteindelijk de doorslag gaf en consumenten de goedkoopste optie kozen. Dit lijkt nu om te slaan. Het is dus belangrijk om verschillende verzendopties aan te bieden, bijvoorbeeld elektrisch bezorgen of CO2-uitstoot compenseren. Of zorg dat je voorraad dichtbij de ontvanger komt te liggen zodat je de last mile per fiets kunt afleggen.”

Minder faillissementen in juni

Er zijn in juni 24 bedrijven minder failliet verklaard dan in mei, meldt het CBS. Dat is inclusief eenmanszaken. Het aantal faillissementen in juni 2022 is laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona. Het aantal uitgesproken faillissementen in het eerste halfjaar van 2022 is ruim 2 procent lager dan in de eerste helft van 2021. Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in juni 155 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel (de bedrijfstak met de meeste bedrijven) het grootste aantal faillissementen, namelijk 37. Dat zijn er 6 minder dan in mei. Relatief gezien werden er in juni de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.

Dave the date: Dutch Sustainable Fashion Week

Van 6 tot en met 11 oktober vindt de negende editie van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. Omdat de DSFW het essentieel vindt de duurzame transitie zichtbaar te maken in de winkelstraten introduceert zij de jaarlijks terugkerende #Love your clothes, love (y)our planet” retailcampagne. Die vindt plaats in het weekend van 7 tot en met 9 oktober. De DSFW roept retailers op om collectief deel te nemen aan het Fashion Forward Weekend. Dit kan op vele manieren en is volledig zelfstandig invulbaar. Bijvoorbeeld door het uitlichten van items die gemaakt zijn van duurzaam of gerecycled materiaal, door een pop-up repair café in de winkel of door een upcycle workshop of lezing te organiseren. Maar ook door was- en gebruiktips te verstrekken, door een stylist klanten te laten adviseren voor de beste samenstelling van hun garderobe of door een inzamelingsactie van oude kleding. De DSFW verstrekt digitale materialen die deelnemers kunnen gebruiken in de communicatie in de winkels en online. De kosten hiervoor zijn €55 per winkel.