TOP

Nieuwe beurs: Just BIB Labels [interview]*

Naast de grote maten beurs Just BIB Trade komt er begin augustus nog een nieuwe damesmodebeurs in het World Fashion Center: Just BIB Labels. “Deze beurs staat volkomen los van Just BIB Trade”, vertelt organisator Aaron Groeneveld aan Textilia.

Wat gaat Just BIB Labels inhouden?

“Bij Just BIB Labels staan labels die zich niet thuis voelen op de Modefabriek, zij vinden hun identiteit er niet bij passen of vinden de stands gewoonweg te duur ten opzichte van wat het brengt. Maar tegelijkertijd zijn er in Nederland geen andere, onafhankelijke beurzen waar je dan kan gaan staan. Je had vroeger labelbeurzen als Labelexpo en Showroom maar deze zijn weggevallen en wij willen dit gat opvullen. Sinds juni 2014 organiseren wij in het World Fashion Center de grote maten beurs Just BIB Trade, wat een succes is voor de markt waarvoor het is bedacht. Het gaat hier om serieus kijken en kopen, dus geld verdienen.”

“Een aantal labels die zoekende zijn naar een kwalitatief alternatief voor het huidige beursaanbod, bezochten de beurs en hebben mij gevraagd of ik ook een labelbeurs wil opzetten in dezelfde stijl, zo komt op 2 en 3 augustus Just BIB Labels op de beursplaza (3.500 m²) in het WFC. Het zijn geen flitsende, grote zelfbouwstands (er is een uniform karakter), de prijzen zijn laag (20m² voor €695,-) en er is geen harde muziek want waar het om draait is dat er kleding verkocht wordt.”

Wat is het verschil tussen Just BIB Trade en Just BIB Labels?

“Just BIB Trade is een damesvakbeurs met alleen grote maten, dan praat je over maat 42 en groter. Just BIB Labels is een damesvakbeurs voor alle maten vanaf 34 en niet specifiek voor grote maten. Het is dus gericht op een andere doelgroep. Just BIB Trade en Just BIB Labels staan dan ook volledig los van elkaar, een paar merken zullen op beide beurzen staan maar zij zullen zich wel anders presenteren.”

Hoe kan het dat de stands bij Just BIB Labels zo goedkoop zijn?

“Ik werk heel nauw samen met het WFC en ik heb daar afspraken om een aantal beurzen te organiseren. Dit is nummer twee in de lijn en er zullen er ongetwijfeld nog wel wat meer komen. We leggen daarnaast geen speciale vloer aan want het industriële karakter van de hal is al mooi genoeg. Er komt wel een loper in de gangpaden zodat er een duidelijk onderscheid is tussen stands en looppad. Zo zijn er nog een aantal dingen waarmee wij de prijzen laag kunnen houden.”

“Dat neemt niet weg dat dit een prettige, mooie beurs wordt met mooie uniforme stands waar de bezoeker heel goed alle nieuwe collecties van leuke labels kan bezichtigen. Er zal ook geen gebruik worden gemaakt van pop-up stands. Daarnaast is mijn mening dat Nederland weer moet werken en geld moet verdienen. Dat houdt dus ook in dat tarieven weer genormaliseerd dienen te worden zodat dat mogelijk gemaakt wordt. Als je dus de prijzen laag houdt en de winstgevendheid snel tot stand kan brengen, is dit dus voor iedereen een win-win-situatie in een ‘pittige’ periode.”

Hoe gaat de beurs eruit zien en hoeveel merken hebben zich al ingeschreven?

“Just BIB Labels is een low-cost beurs dus heel veel ‘chocolaatjes’ zul je er niet tegenkomen want het is alleen maar afleidend van de kleding. Er zijn wel professionele catwalkshows (zes per dag) van merken die op de beurs staan – daar moeten zij zich wel voor aanmelden – en er is een hele goede cateraar. Inmiddels hebben al meer dan dertig labels toegezegd mee te doen en dagelijks informeren labels naar de mogelijkheden. Dat is een mooie start want er kunnen er maximaal tachtig tot negentig staan. De entree is verder gratis maar bezoekers moeten zich wel registreren via de site.”

Eind juli vindt alweer voor de derde keer Just BIB Trade plaats, hoe gaat het hiermee?

“We hebben alweer negentig procent van de stands verkocht, dus dat gaat heel goed. Het is een kleine doelgroep – we hadden vorige keer 665 bezoekers – maar in Nederland groeit het aantal winkeliers wel, mede doordat we steeds dikker worden. Nu is de gemiddelde maat van een vrouw maat 42, terwijl dat een paar jaar terug nog maat 38 á 40 was.”

“Deze markt is dus steeds interessanter aan het worden en steeds meer retailers gaan de grote maten aanbesteden en leren kennen. Ik verwacht dan ook dat we in juli vijfentwintig a veertig procent meer bezoekers gaan krijgen. De beurs is dus financieel gezond, bezoekerstechnisch gezond en de klanten zijn erg tevreden.”