TOP

Nieuw Nederlands vrouwenmodemerk TGP Studio ziet kansen tussen het midden en hoog segment

Het Nederlandse mannenmodemerk The GoodPeople heeft onlangs de vrouwenlijn TGP Studio gelanceerd. Nicole van Deyzen, hoofd design: “We richten ons op de stadse, modebewuste vrouw die bewust is van wat ze koopt en oog heeft voor duurzaamheid."

Foto: TGP Studio

Hoe is het idee voor TGP Studio ontstaan?

Nicole van Deyzen, hoofd design bij The GoodPeople en verantwoordelijk voor TGP Studio: “We krijgen veel dingen mee uit de markt, doordat we een The GoodPeople-winkel bij onze showroom hebben. We krijgen veel stellen over de vloer en we merkten dat die vrouwen vaak mannenitems meenamen. Steeds vaker kregen we vragen over een vrouwenlijn, zowel van consumenten als retailers. Maar we wilden eerst nog zoveel verbeteren aan The GoodPeople.”

“Tijdens corona besloten we dingen te doen waar we creatieve energie van krijgen en zijn we klein begonnen. Voor onze mannencollectie werken we al jaren samen met de beste stofhuizen en producenten van Europa. Vanuit het voorrecht om op dit niveau sustainable kleding te maken, ontstond bij ons de wens om dit eveneens voor vrouwen te doen. We maken graag mooie kleding, dus is het ontzettend leuk om aan deze vrouwenlijn te werken.” 

Voor wie is TGP Studio?

“Ons uitgangspunt is eerst altijd: waar worden wij blij van? Ik word bijvoorbeeld blij als een kledingstuk comfortabel is en ik me er op mijn gemak én vrouwelijk in voel. Net als bij de mannencollectie gaan we voor mooie materialen. Het moet kleding zijn waarin je je vlot en cool voelt, maar ook fijn en comfortabel. We richten ons op de stadse, modebewuste vrouw die bewust is van wat ze koopt en oog heeft voor duurzaamheid. Dit kan een net afgestudeerde vrouw zijn die haar eerste werkoutfit nodig heeft. Na het werk kan zij in diezelfde kleding door naar een diner.”

Op welke manier is de collectie verder gelinkt aan The GoodPeople?

“De wijze waarop we de collectie ontwikkelen. We werken met dezelfde fabrieken, stofleveranciers en we brengen een groot aantal – 85 procent – sustainable producten van onder meer Tencel en gerecyclede wol. Daarnaast zijn we natuurlijk een Rotterdams merk met een Rotterdams verhaal: we proberen de positieve, energieke essentie van de stad te vangen.”

Er zijn al heel wat collecties op de markt: wat voegt TGP Studio toe?

“Ik vind zelf dat er een groot gat zit tussen merken die nog enigszins betaalbaar zijn en labels die vrij duur zijn. Tussen het midden en hoog segment zien we nog best wat ruimte. Met TGP Studio willen we toegankelijk zijn voor een grote groep vrouwen. Daarbij vinden we het belangrijk dat onze producten lang meegaan. Er zijn inderdaad veel merken op de markt, maar er liggen wat ons betreft nog genoeg kansen. Met de mannenlijn onderscheiden we ons met goede kwaliteit en een Europees product. Dat is soms een enorme uitdaging, om toegankelijk te blijven op dit prijsniveau. Het lukt als we niet te gekke dingen doen, maar focussen op het product. We besteden veel aandacht aan kwaliteiten en leveringen. Ik hoop dat mensen dit ook zien en waarderen bij TPG Studio.”

De eerste drop staat nu online, hoeveel drops zijn er per seizoen?

“Er is nog geen vast stramien, dat is nog in ontwikkeling. Er komen nog wel mooie dingen aan. Zo worden de essentials uitgebreid; items als een luxe pantalon die je casual met een sneaker combineert, maar ook met een hak, een mooi oversized uniseks overhemd en een mooie blazer. De helft van alle collecties bestaat daarnaast uit trendproducten. Een combinatie van mooie essentials en statement pieces voor dat seizoen. Uiteindelijk moet de collectie eruitzien als je kledingkast, met oude en nieuwe favorieten.”

Hoe zijn de eerste reacties?

“Heel leuk, sommige mensen zaten er al lang op de wachten. Klanten uit de winkel, maar ook wholesalers.”  

De focus ligt eerst op de eigen kanalen. Wat zijn de plannen voor de wholesale?

“Voorlopig richten we ons op online en pop-up-events in de The GoodPeople-winkel. We zijn nu druk met bekijken hoe we de vrouwenlijn zichtbaar kunnen maken in de zaak. Uiteraard willen mensen ook de collectie persoonlijk zien en voelen, dat is een van onze uitgangspunten. Toch wachten we echt even met wholesalen. We vinden het belangrijk om eerst goed te luisteren naar de consument en te kijken naar wat bij ons past. Daar trekken we dan lessen uit hoe we de collectie het best kunnen uitbreiden en kunnen neerleggen.”