TOP

Nieuw in Nederland: K-Way [interview]

De donsjacks en regenjasjes van het Italiaanse K-Way zijn nu ook in Nederland verkrijgbaar. Interessant voor zeer uiteenlopende winkels zegt importeur Monique Vegelien: "Winkels als Azzurro, Blosh en Spoiled, maar ook Skihut, Bloom en Eb & Vloed hebben ingekocht."

Waarom besloot je K-Way op te nemen in je portfolio?:  Monique Vegelien: “Een jaar of vier jaar geleden heb ik in een hippe Italiaanse winkel een ski-jack gekocht van K-Way en ik was gelijk fan. Op de pistes in Italië droeg iedereen die jassen. Je herkent ze direct aan de gestreepte rits. Ik vond het zo vreemd dat nog niemand het merk importeerde in Nederland. Dus ben ik het zelf gaan doen.”

Waar komt het merk vandaan?: “Oorspronkelijk komt K-Way uit Frankrijk. In de jaren zestig ontwierpen ze een regenjas die je in een tasje kon doen. Dat is een enorm wereldwijd succes geworden, ook in Nederland.  Van die regenjasjes zijn zo’n  45 miljoen stuks verkocht. In 1995 heeft Basicnet in Turijn het merk overgenomen. De regenjassen, capes en broeken worden nog steeds verkocht, maar de collectie is uitgebreid met luxe donsjassen, waarvan de reversible jas de bekendste is. Die zijn aan één kant doorgestikt en aan de andere kant glad en kunnen aan twee kanten worden gedragen.”

Waarom zie jij kansen voor het merk in Nederland?: “De jassen zijn echt iets voor Nederland. Lekker praktisch en regenbestendig. Daarnaast is Moncler gestopt met wholesale. K-way bedient met de donsjacks dezelfde klant als Moncler, maar is wel stukken goedkoper. De bestverkochte jassen van K-Way kosten in de winkel rond de €350. Ook is het label wat ingetogener dan Moncler en dat past goed bij de Nederlandse smaak.”

Wat is de kracht van het merk?: “Het label combineert functie en mode. Italianen zijn heel goed in belijningen en kleuren. Daarnaast hoef je er niet zuinig op te zijn; je kunt de jas gewoon in je tas proppen, hij blijft mooi. K-Way is ook erg goed in co-branding. Ze hebben bijvoorbeeld samen met Donatella Versace voor Versus een jas ontworpen en voor Colette in Parijs een lijn regenjassen gemaakt.”

Wat is jouw favoriete item uit de nieuwste wintercollectie 2014-2015?: “Een lange regenparka van oranje nylon met een binnenkant van nepbont. De grappige combinatie van materialen zorgt voor een hele bijzondere jas.”

In wat voor soort winkels zou je K-Way graag zien?: “In luxe, casual winkels. Eigenlijk de oude Moncler-klant en de winkels die daar net onder zit qua prijsniveau. Winkeliers kunnen best veel kanten op met K-Way; de regenjasjes zijn een hit bij de hipsters, de luxekant wordt bediend met de nepbontjasjes of ski-jacks volledig in pailletten.”

Op welke modebeurzen is de collectie te zien?: “Op Modefabriek en op Bread & Butter.”

Inkoop via: MOO BV

Aantal leveringen: 2 per jaar, en een klein voorraadprogramma

Marge: 2.5

Retailverkoopprijzen: vanaf €59 (regenjasje) – €500 (nepvacht jacks)K-Way X Versus 

De brand identity van K-Way: