TOP

Neonyt verhuist, Breitling opent in Rotterdam en Gucci delft onderspit tegen parodie-merk

Neonyt verruilt Frankfurt voor Düsseldorf, het Zwitserse horlogemerk Breitling opent een tweede brandstore in ons land, Thuisbezorgd stapt in de non-food en Gucci verliest een rechtszaak tegen de Japans parodie ‘Cuggl’. Dit is het nieuwsoverzicht van donderdag 25 augustus.

Foto’s: Jelle Draper/Breitling

Neonyt verruilt Frankfurt voor Düsseldorf

Neonyt verruilt Frankfurt voor Düsseldorf. De duurzame modebeurs zal vanaf januari 2023 gelijktijdig plaatsvinden met Fashn Rooms op één locatie, het Areal Böhler-complex. Dat meldt eigenaar Messe Frankfurt in een persbericht. De eerste gecombineerde editie staat gepland voor 28 tot en met 30 januari 2023.

Het bedrijf werkt hiervoor samen met Igedo Company, dat achter Fashn Rooms en schoenenbeurs Shoes Düsseldorf zit. Zij nemen de operationele planning en implementatie van Neonyt naast Fashn Rooms over als licentiepartner. En het blijft niet bij Duitsland; Messe Frankfurt is bezig deze ‘licensed events’ internationaal uit te rollen.

Breitling strijkt neer in Rotterdam

Breitling heeft in samenwerking met Schaap en Citroen Juweliers een winkel geopend aan de Meent in Rotterdam. Het is de tweede brandstore voor het Zwitserse horlogemerk, naast de boetiek in Amsterdam. De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 105 vierkante meter en ‘moderne-retro’ uitstraling.

“De locatie is met zorg gekozen”, zegt Jan-Paul ten Hoopen, directeur van Breitling Nederland, in een persbericht. “Met de verwachting dat de Meent binnen enkele jaren een prominente rol speelt voor internationale luxemerken en retailers. Wij zijn trots dat Breitling hierin een voortrekkersrol kan spelen.”

Klanten kunnen er terecht voor de volledige collectie van het Zwitserse horlogemerk, en in de naastgelegen ruimte voor de ‘certified pre-owned boutique’ van Schaap en Citroen. Een unicum in de Zwitserse horloge-geschiedenis, stelt CEO Mark van Nieuwkerk van Schaap en Citroen Juweliers. “Het is wereldwijd uniek dat wij dit onder één dak aanbieden.”

Geen pizza’s maar stofzuigerzakken: Blokker eerste non-foodretailer op Thuisbezorgd

Blokker gaat in zee met Thuisbezorgd. De retailer start met een proef waarbij klanten ongeveer vijfhonderd artikelen uit het assortiment via de Thuisbezorgd-app kunnen bestellen. “Dat kan een lunchbox voor de eerste schooldag zijn”, zegt CEO Jeanine Holscher tegen Nu.nl. “Of een stofzuigerzak die op is als het net niet uitkomt.”

Het gaat om een pilot met vijf winkels in de binnenstad van Rotterdam, waarbij bestellingen binnen maximaal twee uur bij de klant moeten worden bezorgd. De proef loopt in elk geval tot het einde van het jaar. De stap is opvallend omdat Blokker de eerste non-foodretailer op Thuisbezorgd is. Consumenten kunnen al dagelijkse boodschappen op het platform bestellen via de aangesloten supermarkten Albert Heijn, Spar en Plus, maar de toevoeging van huishoudelijke artikelen is nieuw.

Gucci delft onderspit tegen Japanse parodie Cuggl

Gucci heeft een rechtszaak verloren tegen het Japanse Cuggl van ondernemer Nobuaki Kurokawa. Hij liet de merknaam vorig jaar registreren om T-shirts uit te brengen waarbij de onderste helft van de naam – CUGGL, in hoofdletters – met een roze streep uit het zicht werd onttrokken, waardoor het net lijkt alsof er Gucci staat. Als parodie; Kurokawa haalde het kunstje eerder uit met de term GUANFI (Chanel). Dat melden verschillende internationale media, waaronder de Financial Times.

Het Japanse Patent Office (JPO) heeft Gucci’s claim echter verworpen omdat er ‘geen enkele visuele, fonetische of conceptuele overeenkomst met Cuggl zou zijn’, zo meldt het Japanse advocatenbureau Marks IP, dat gespecialiseerd is in merkrecht. Ook was er ‘geen grond om aan te nemen dat het bedrijf mee wilde liften op de reputatie van het Italiaanse luxelabel en deze bewust wilde schaden’.