TOP

Nederlands personeel Zalando ontevreden

Nederlandse werknemers van de webshop Zalando hebben kritiek op de werkomstandigheden van het bedrijf.

Het is niet de eerste keer dat Zalando negatief in het nieuws komt. Twee jaar terug was het personeel al niet te spreken over de werkomstandigheden van het bedrijf. De Duitse webwinkel beloofde beterschap, alleen volgens de website Duitslandnieuws blijkt dat de situatie tot op heden nog niet is verbeterd.

Personeel

De werknemers van het bedrijf klagen het meest over de hoge werkdruk, de gebrekkige sturing en het hoge verloop van het personeel. Dit heeft als gevolg dat werknemers zich niet op hun gemak voelen, slecht worden ingewerkt en sturing missen. De website baseert dit op eigen gesprekken met (ex-)werknemers van Zalando en de Duitse vakbond Ver.Di. Veel van de werknemers werkten anoniem met de gesprekken mee, omdat zij een geheimhoudingsplicht hebben.

Wake-up call

David Schröder, vertelt in een gesprek tegen Duitslandnieuws dat de negatieve berichtgeving in 2012 een wake-up call was voor Zalando. “We hebben meteen sociale standaarden geformuleerd en doorgevoerd. We zien dat het werkt, want het personeel is veel meer tevreden dan twee jaar geleden”, meent Schröder.

Veranderende sfeer

Een oud-werknemer, die anoniem wil blijven, was aanvankelijk positief over Zalando. Hij was zeer te spreken over de flexibele sfeer op het kantoor. Zo werd er bijvoorbeeld twee keer per week gratis vers fruit bezorgd. Alleen op den duur veranderde de sfeer. “Het ging steeds meer om cijfertjes, we moesten steeds hogere – onmogelijke – targets halen”, vertelt de ex-werknemer van het bedrijf tegen Duitslandnieuws.

Schröder is het niet eens met deze ex-werknemer. “De targets proberen we aan te passen aan wat de gemiddelde werknemer presteert. Mensen die daarin niet mee kunnen komen krijgen ondersteuning en eventueel een training. Als het echt niet gaat zijn we wel eens genoodzaakt om afscheid van iemand te nemen.”

Wel erkent Schröder dat het personeelsverloop nog steeds hoger is dan gewenst. Toch zegt hij dat dit, met tien procent, wel lager is dan twee jaar terug.

Verbeterpunt

Daarnaast geeft Schröder toe dat de leidinggevenden beter getraind moeten worden. “We bestaan nog maar zes jaar. Veel leidinggevenden zijn hier als gewone medewerker binnengekomen en opgeklommen naar managementfuncties. Helaas gaat nog niet iedereen op de juiste manier om met zijn of haar ondergeschikten”, verklaard Schröder.

Jong en onervaren

Stefan Nadja, werkzaam bij de Duitse vakbond Ver.di, hecht weinig waarde aan de woorden van Schröder. “Zalando zegt steeds dat ze zo jong zijn en fouten hebben gemaakt. Dat mag zo zijn, maar van de beloofde verbeteringen is erg weinig te merken.”

Ten slotte concludeert Nadja dat het omstreden personeelsbeleid komt van voormalig aandeelhouder Rocket Internet dat via het European Founders Fund nog over aandelen beschikken. “Je ziet dat alle Rocket-bedrijven op deze manier werken.” De drie oprichters van Zalando hebben weinig in te brengen, aldus de vakbondsman. “Ze zijn net als hun werknemers nog jong en onervaren.”

Zalando kwam afgelopen week al eerder in het nieuws. Het bedrijf heeft namelijk aangekondigd dat het aan het eind van dit jaar naar de beurs gaat.