TOP

Nederlands modemerk 4530 helpt mannen aan T-shirts *

Het Amsterdamse modelabel 4530 heeft het initiatief ‘Man for Man’ in het leven geroepen. Hierdoor krijgen duizenden mannen, die onder de armoedegrens leven, gratis een nieuw T-shirt.

“Ik las ooit in Linda. een artikel over de armoedegrens in Nederland. Er leven hier circa 1,2 miljoen in armoede, een schrijnend aantal. Toen besloot ik dat ik iets wilde terugdoen voor de maatschappij”, vertelt Koen Warmerdam, mede-oprichter van 4530. Dus bedacht hij het ‘Man for Man’-concept, waarbij voor elk verkocht product een T-shirt wordt weggegeven aan een man die zelf niet of nauwelijks kleding kan kopen. Daarbij werkt het merk samen met onder meer Stichting het Vergeten Kind en de Voedselbank.

Duizend shirts

Inmiddels zijn sinds de lancering van het ‘Man for Man’-initiatief in januari, de eerste paar duizend shirts uitgedeeld. Warmerdam: “Het is ons doel zoveel mogelijk T-shirts uit te delen. Retailers die het merk verkopen helpen ons hier aardig bij, door klanten dit verhaal te vertellen.” Het label 4530 bekostigt alles zelf. “We geven relatief veel geld uit aan de T-shirts, want net als bij onze gewone collectie kiezen we voor kwaliteit. Maar het geeft ons zoveel voldoening en glimlachen terug, dat dit het dubbel en dwars waard is.”

Hoge doorverkoop

Twee jaar geleden startte Warmerdam samen met zijn zus Laura 4530. Het merk is tevreden met hoe de zaken gaan. “Ons voordeel is dat we kort op de markt werken. We gaan vier keer per jaar bij retailers langs met een kleine collectie. Dit betekent voor ondernemers weinig risico, geen hoge voorraden en een hoge doorverkoop doordat ze gemakkelijk kunnen nabestellen. Het afgelopen zomerseizoen hebben we een ontzettend goede doorverkoop gerealiseerd, doordat we snel op de internationale trends konden inspringen.” 4530 ligt onder meer in jeansgerelateerde winkels als Best of Brands in Hoogland, No Sense in Barendrecht en Number Nine in onder andere Amsterdam. 

Man for Man 2

Het Man for Man T-shirt. 

Man for Man

De initiatiefnemers en 4530-eigenaren Laura (links) en Koen (rechts) Warmerdam.