TOP

Nederlanders kopen voor 353 miljoen euro kleding online

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor 353 miljoen euro aan kleding op internet, wat zorgt voor een stijging van 24 procent ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research en brancheorganisatie thuiswinkel.org.

Kleding was in 2008 met 7 procent van de totale omzet in de thuiswinkelbranche het meest verkochte product. Niet alleen ketens als H&M hebben een online winkel, ook luxe merken worden de laatste jaren steeds vaker via internet verkocht. Steeds meer boetieks begeven zich op internet met een eigen selectie, voorbeelden zijn Marni en Balenciaga.

Eén van de eerste webwinkels voor luxe merken was de Amerikaanse site net-a-porter.com, waarop 200 merken worden aangeboden. De omzet van deze webwinkel steeg in 2008 van 11,6 miljoen naar 35,5 miljoen euro.

Sommige kleding is zelfs alleen maar via internet verkrijgbaar. Modellen uit de vorige collecties van Joline Jolink zijn bijvoorbeeld alleen maar op jolinejolink.com verkrijgbaar. In de Hall of Fame kunnen bezoekers aangeven welk model ze het liefst terugzien.

Natuurlijk is het ook mogelijk om via internet goedkoop kleding aan te schaffen. Sinds begin 2009 worden op the-outnet.com, het zusje van net-a-porter.com, designerlabels met kortingen van 80 procent aangeboden. En via One Vintage is vintage designerkleding verkrijgbaar.