TOP

Nederland officieel in recessie: 10 overlevingstips

Het is een feit: Nederland is in recessie. Het laatste kwartaal van 2011 en eerste twee van 2012 verwacht het Centraal Planbureau een krimp van de economie. Hoe bied je als ondernemer het hoofd aan deze financiële malaise?

Het Centraal Planbureau (CPB) meldt over de recessie in de zogenoemde decemberraming.  De economie kromp in het derde kwartaal van dit jaar met 0,3 procent. Naar verwachting zal er ook in het vierde kwartaal van 2011 en de eerste twee kwartalen van 2012 een krimp worden genoteerd. Bij twee achtereenvolgende kwartalen met een krimp spreekt men over een recessie.

Verwachting 2012
Volgens het planbureau krimpt de Nederlandse economie volgend jaar met 0,5 procent en zal in de tweede helft van 2012 gering herstel zijn. Naar verwachting loopt dit jaar het begrotingstekort van de overheid op tot 4,6 procent van het bruto binnenlands product. Volgend jaar is dat 4,1 procent.

Overlevingstips
Deze tijden lenen zich er uitstekend voor je bedrijf eens goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen, zonder al te veel kosten. In Engeland bestaat er zelfs de site retailrehab.co.uk. Hierop verschijnen regelmatig verse tips voor zelfstandige ondernemers om de recessie het hoofd te bieden. Textilia maakte een eigen variant op dit concept, met 10 checkpunten voor je winkel:

1. Kijk verder dan alleen het interieur van de winkel. Is de buitenboel in orde? Niks armoediger dan rondslingerende papiertjes voor de deur en een buitenlamp die het niet doet. Is het uithangbord schoon en up-to-date qua naam, logo en kleur of kan het een metamorfose gebruiken?

2. De etalage is een goede manier om de winkel  een andere look te geven. Met de nieuwe collectie en wat behang, woonaccessoires en bloemen kom je al een heel eind. Laat één van je eigen verkopers hier creatief mee bezig gaan: goedkoop en een leuke uitdaging.

3. Zorg ervoor dat alle verkoopmedewerkers goed zijn geïnstrueerd over de nieuwe collecties, trends en merken, zodat ze de klant optimaal kunnen informeren. Geef het personeel eens per seizoen een workshop in de winkel. Dit hoeft echt niet altijd uitbesteed te worden aan dure bureaus. Sommige ondernemers vergeten dat ze door inkopen, beursbezoeken en vakliteratuur zelf ook heel veel kennis in huis hebben voor hun eigen personeel.

4. Mail je klantenbestand over de nieuwe collecties die zijn binnen gekomen, eventueel met daaraan gekoppeld een actie.

5.  Zoek het in creatieve samenwerkingen, bijvoorbeeld met een andere ondernemer in de buurt. Hoe leuk is het wanneer klanten die meer dan 100 euro in uw winkel besteden een waardebon krijgen voor een gratis dessert in dat leuke restaurantje verderop, en uiteraard andersom. Ook een perfecte samenwerking om richting de lokale media te communiceren voor wat free publicity.

6. Maak een marketingplan voor het hele jaar. Richt je daarin niet alleen op adverteren, waar je dit jaar misschien niet van plan bent geld aan uit te geven. Marketing is ook free publicity (blijf persberichten sturen naar kranten en tijdschriften!), sponsoring, kortingsacties, samenwerkingen met andere ondernemers en de communicatie via internet. Maak een mailinglist met de adressen van media, blogs en websites en stuur regelmatig een mail naar het hele bestand.

7. Meld je aan op sociale sites als Twitter en Hyves. Zelfs als je er niet actief mee bezig bent of wilt zijn, is het goed om een account aan te maken. Misschien ziet een van je medewerkers er een uitdaging in om elke dag tijdens een rustig moment in de winkel een half uurtje te besteden aan het updaten van de Hyves of Twitter-pagina.

8. Zorg ervoor dat je website up-to-date is actuele collectiefoto’s. Maak links naar de websites van merken die je verkoopt en vraag merken en agenten of ze op hun website een link naar jouw website maken. Hoe meer links op je site én naar je site, hoe meer kans dat je website gevonden wordt via zoekmachines als Google.

9. Zal een webshop voor jouw doelgroep van toegevoegde waarde zijn? Zo ja: niet overhaast beginnen, maar je eerst goed oriënteren door workshops te bezoeken of een boek te lezen. (Boekenaanrader: Een eigen webwinkel voor dummies). Bespreek je plannen met je leveranciers, misschien kunnen jullie samenwerken.

10. Ga naar de netwerkborrels of ondernemersgroepen van de regionale Kamer van Koophandel. Perfect om nieuwe mensen te ontmoeten en ideeën op te doen. Soms zijn mensen en concepten uit andere branches een grote bron van inspiratie. Probeer dan ook zoveel mogelijk beurzen, events en congressen te bezoeken, zeker als ze (bijna) niets kosten.