TOP

‘Nederland derde e-commercemarkt van West-Europa’ *

Na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk heeft Nederland de meest volwassen e-commercemarkt van West-Europa. Dit jaar wordt er in ons land online 11,5 miljard euro uitgegeven.

De West-Europese e-commercemarkt ontwikkelt zich erg goed. Dat blijkt uit het Western European B2C E-commerce Rapport van Ecommerce Europe. Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor ruim 25.000 e-commercebedrijven. Binnen de West-Europese e-commercemarkt gooit Nederland hoge ogen.

95 miljoen consumenten

In 2014 groeit de West-Europese e-commercemarkt met 13 procent naar een omzet van 204,7 miljard euro. Hiermee heeft West-Europa een marktaandeel van 49 procent in heel Europa. Totaal kochten 95 miljoen consumenten in West-Europa vorig jaar online.

Top 5

De meest ontwikkelde e-commercemarkt van West-Europa is die van het Verenigd Koninkrijk. De totale Britse online verkoop wordt voor 2014 geschat op 127,4 miljard euro. In 2013 was dit nog 107,1 miljard euro. Frankrijk staat op de tweede plek met een online omzet van 57,5 miljard euro. Nederland is goed voor een derde plaats. Voor 2014 wordt een online omzet van 11,5 miljard euro voorspeld. Hieronder de top 5:

1. Verenigd Koninkrijk 127,4 miljard euro
2. Frankrijk 57,5 miljard euro
3. Nederland 11,5 miljard euro
4. Ierland 5,2 miljard euro
5. België 4 miljard euro

Online omzet per consument

De gemiddelde West-Europese online consument gaf in 2013 1.867 euro uit aan e-commerceaankopen. Het Europese gemiddelde ligt ‘slechts’ op 1.376 euro. In het Verenigd Koninkrijk gaven online shoppers gemiddeld 2.614 euro uit. Nederlandse online consumenten spendeerden vorig jaar 982 euro per persoon op het web. In Nederland wordt – ondanks de hoge omzet – relatief weinig uitgegeven per consument, omdat er zoveel fysieke retail aanwezig is. In België ligt het gemiddelde nog lager (647 euro), maar de verwachting is dat de verschillen tussen Nederland en België snel zullen verkleinen.

Internetpenetratie

In West-Europa ligt de internetpenetratie een stuk hoger dan het Europese gemiddelde. In Europa heeft 74 procent van de bevolking toegang tot internet, terwijl dit percentage in West-Europa op 87 procent ligt. In Nederland is de internetpenetratie zelfs 95 procent. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is de internetpenetratie respectievelijk 88 en 84 procent.

Lees ook: In 2013 werd in Europa online 363 miljard euro uitgegeven