TOP

Nationale Crisismeter: consument nog niet in paniek

Nederlanders liggen nog niet wakker van de kredietcrisis. Ze maken zich meer zorgen over criminaliteit en veiligheid dan over de toestand van de economie. Dat blijkt uit de eerste Nationale Crisismeter van het KRO-programma Goedemorgen Nederland en Intomart GFK.

Uit de Nationale Crisismeter van Goedemorgen Nederland en Intomart GFK blijkt dat 38% van de Nederlanders zich zorgen maakt over criminaliteit en veiligheid. Ook maken Nederlanders zich zorgen over normen en waarden (30%). Pas op de derde plaats komen werkgelegenheid en economie, hier maakt 28% zich zorgen over. De zorgen hebben dan vooral betrekking op de waardevastheid van pensioenen en de werkgelegenheid.

Overigens blijkt wel uit het onderzoek dat consumenten wel terughoudender met hun uitgaven. Vooral de aankoop van een nieuwe woning en een andere auto stellen mensen uit. Verder wordt bezuinigd op kleding, etentjes en tijdschriften. Maar liefst 39% bezuinigt op kleding.