TOP

Modemonitor: omzetdaling in 2009

De consument hield in 2009 zijn hand op de knip. Dit leidde tot een daling van de omzet in 2009, blijkt uit een analyse van de omzetmonitor van CBW-MITEX.

De omzet in modebrance daalde met 3% en die van de schoenendetailhandel daalde met 4,4%. De omzetdaling was vooral te merken in de grotere steden. In kleinere plaatsen tot 35.000 inwoners viel de omzetdaling mee. Waarschijnlijk profiteert de ondernemer in deze plaatsen van de band die hij met zijn klantenkring heeft. Volgens CBW-MITEX zal de omzetontwikkeling in 2010 rond de nullijn schommelen.
De traditionele uitverkoopmaanden in januari en juli waren voor de winkels de beste omzetmaanden. De verkoop van de nieuwe collecties kwam in het zomer- en winterseizoen moeizaam op gang. Pas in april en oktober gaf de consument meer uit aan kleding en schoenen.

De mode- en schoenenwinkels sloten het jaar af met een omzetdaling. In de modebranche leverde baby- en kindermode met een eindresultaat van -2,1% het minst in. Bij vrouwen- en mannenmode lag het resultaat op -2,3% en -2,6%. Bodyfashion leverde 5,7% omzet in en bij het segment jeans is er sprake van een trendbreuk. Na jaren van omzetstijgingen, was er nu sprake van een daling van 6,7%.